OWASP Göteborgs animerade intro

Ett sätt att höja intrycket av en video är att sparsamt använda logotyper och animationer.  Finns de inte alls, så får man känslan av att det bara är någon som filmat och slängt upp. Är de överanvända så känns det som om man surfat in tillbaka i tiden och fått se någons galna hemsida med blink, MIDI-ljud, frames och gud vet vad. Men rätt sparsamt använt så får man lite känslan av att de höjer produktionen, ser lite ut som ett TV-program om 2-3 sekunder intro-animation kommer samtidigt som ljudet går igång.

Så det animerade OWASP GBG logot är tänkt att användas så. Det skall bara vara med en kort stund, tanken är att t.ex. ha fade out eller cross over till vad som skall visas sen. Exempel på hur det är att användas kan ses här:

För att göra en animation så behöver man den grafiken som ingår. I mitt fall så är det:

Sen så skall man göra någon sorts animation. Jag valde After Effects, som jag nästan inte alls kan, men exakt vad man gör och hur är inte så noga. after effects bygger på att man gör effekter lager i lager, lite som Premiere Pro eller Photshop. Så ändrar man om tills man är nöjd. Man får animation genom att låta värden ändra sig över tiden. Man behöver absolut inte vara något ess på After Effects för att göra något liknande, jag är själv rätt ovan vid AE.

1_all shown

Understa lagren i min animation är OWASP GBG lagret som är en helt statisk ikon, och en vit bakgrund som går från osynlig till synlig runt ungefär en sekund in i introt

2_white solid transition

Lager 4 är det mest avancerade lagret; jag leker med Turbulent Displace och Radial Blur för att få lagret att ha en abstrakt och diffus skepnad.  Jag får det att falla in i den andra logotypen genom att ändra på scale och opactity. För att ge en färgstark effekt är Blending Mode satt till Vivid Light.

3_logo zoomin in 3

Märkligt nog så har jag ett laget 3 som är mer eller mindre identiskt med lager 3. Jag minns inte om det var avsiktligt eller om det är ett klipp-å-klistra fel, men jag testar och ser att effekten blir starkare/snyggare än när man har bara en kopia av effekten. (whatever works, works)

Lager 2 är ett en enkel vit bakgrund som är osynlig men som blinkar till precis när lager 3&4 animationen försvinner, så att man lixom får känslan av att det blixtrar till när logot försvinner in i det andra logot.

4_white

Lager 1 är mycket subtil och syns knappt när alla lager är på plats. Det är inte ens tänkt att man skall märka den. Den har den subtila effekten att lite format ljus (Vivid Light blend mode) spelar slumpmässigt (evolution = wiggle(5,200)) över logotypen. Utan den så känns det som en statisk bild, med den känns det lite mer levande. Jag hoppas att de flesta kommer aldrig se / notera den animationen, men att den undermedvetet höjer deras upplevelse av kvalitén på introt.

5_animation

Kommentera

