Mix Minus, Skype

Att spela in ett skype-samtal med många personer / mikrofoner i en podcast kan vara svårare än det spontant verkar! Ett av sätten att underlätta är att använda en mixer och göra en så kallad ”mix minus” (förklarat i StudioTech Live! 123 – News, Audio Mix Minus, Firewire…. ungefär 40 minuter in)

mixminus1

Vår tänkta framtida setup:

  • Mix 1 – Mix Minus där vi tar allt ljud FÖRUTOM den datorns skype-ljud
  • Mix 2 – Mix Minus där vi tar allt ljud FÖRUTOM de som sitter i studion som hör varandra live.

Principen skalar väl till flera skype-datorer:

  • Mix 1 – Mix Minus där vi tar allt ljud FÖRUTOM skype dator 1’s ljud
  • Mix 2 – Mix Minux där vi tar allt ljud FÖRUTOM skype dator 2’s ljud
  • Mix 3 – Mix Minus där vi tar allt ljud FÖRUTOM de som sitter i studion som hör varandra live.

Varför skall man köra med mixer och mix minus? Jo, det löser ett par problem vid inspelning av Skype samtal!

Fördel nummer 1: Slipper fördröjningar / ekon

Det ena är att den som ringer in slipper höra sig själv med fördröjning. Genom att inte ha med Skype samtalet i vad man skickar ut, så slipper den man ringt upp att höra sig själv, vilket skall vara grymt förvirrande/störande. Så själva inspelningen går problemfritt, och den som blir uppringd får höra våra röster bra, inga kassa konferenssamtal!

Fördel nummer 2: Bara att börja klippa, direkt!

Allt inspelat på samma ställe i samma filstruktur, alla klipp startar samtidigt! Det är bara att börja börja klippa! Man spelar in alla via en enhet, den datorn som tar mixerns digitala output. Det gör att man har alla ljudfiler på ett ställe.

Man skulle kunna ha det inspelat på annan dator, flytta runt filer till den man editerar osv. Problemet är att det allt efterarbete tar tid, och ju mer efterarbete som behövs desto mer risk att man fuckar upp nått. Och framför allt, tar något 15-30 minuter mer att fixa med, så minskar chansen att man orkar göra det.

Fördel nummer 3: Tiden går lika snabbt, ingen klockdrift!

Fördel nummer 3 är egentligen bara en variant på fördel nummer 2. Det finns nämligen ett väldigt märkligt problem man kan råka ut för om man spelar in på två olika källor, speciellt om det är olika hårdvara / mjukvara. Tiden går olika snabbt på olika datorer, speciellt om en av dem använder någon sunkig mjukvara.

Adobe Audition_2014-02-15_21-24-27

Vi har upplevt det problemet i en skype-intervju, dryga timmen, och en av inspelningarna går cirka 99.97% av hastigheten den andra håller. Hur stor roll spelar det egentligen att en inspelning går långsammare än den andra? Jo, synkar man utifrån början av ljudet så är allt ut ur sync på slutet, och det låter jättekonstigt. Man blir typ galen när man lyssnar på det.

Har man sådana problem kan man lösa det i flera ljudprogram, man får tweak’a hastigheten på det krånglande klippet tills det går lika snabbt som övriga ljudet. Men det kan krävas mycket finlir och lyssnande, man göra om och om igen tills man når perfektion – det kanske tar 30 minuter att nå en helt perfekt lösning om man inte är van vid att lösa sådant.

Generellt sätt, man kan minska risken för problem genom att ha samma inställningar över allt, men det är ingen fullständig lösning. Det brukar det lösa sig om man har bra grejer; de flesta dedikerade prylar verkar aldrig krångla: Zoom h4n, Zoom h1, Canon 5dmkII, Black Magic Pocket Cinema Camera, Nikon D800 osv verkar alltid gå precis lika snabbt; förmodligen går tiden på dem exakt rätt, 1 sekund per sekund.

Men Z00m Q3HD har en helt avvikande uppfattning om hur snabb tiden är, den är så fel att den är helt oanvändbar ihop med annan utrustning (så samma tillverkare som gör bra grejer, gör tyvärr också dåliga grejer. Screen recordings från Apple Quicktime är lite skakigt territorium, jag har haft fall då de har drivit, och fall där de fungerat perfekt, från exakt samma Mac, det verkar vara ren tur iblandat. Inspelningen från en PC som körde skype var 0.03% för snabb. YMMV.

Nackdelar med mix minus?

mixminus1Diagrammet ser lite lättare ut än det egentligen är. Vår vanliga setup med ett en mixer, microfoner, ljudkablar, firewire-kabel, strömkabel, är redan den lite krånglig för oss som saknar fast studio och alltid behöver montera upp allt från noll.  Det blir en massa mer kablar:

Skall en Mac, iPhone eller iPad vara skype-dator så behöver vi en Apple TRRS (headphone/line) splitter kabel, som gör om Apple TRRS kablaget till vanliga ljud-in / ljud ut kablar. (För PC slipper vi det)

Sen behöver vi en mono 3.5mm till mono 6.3mm tele kabel för att Mix Minus mix 1 in i skype-datorns mikronfon.

Sen behöver vi en stereo 3.5mm till stereo XLR kabel (eller 3.5mm till mono XLR om vi är lata) för att få in skype-datorns ljud in i mixern.

Sen skall vi ha en hörlurslösning för 5 stycken i panelen så att de kan koppla in sig och få höra skype-samtalet. Är vi lata får de lyssna på monitor utgången, men någon sorts hörlursförsärkare måste nog till 🙂

Sen behöver vi sätta upp mix’arna och testa dem.

Så, det är mycket mer strul innan inspelning, men man vet att det är klart och fungerar när man väl kör!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s