Firewire kortläsare

Ni som har USB 2.0 och en massa USB-prylar känner nog igen den eviga väntan på filöverföringar. Du väntar och väntar men att kopiera bilder/filmer från minneskortet tar evigheter, man får aldrig hastigheter bättre än 25MB/s och ofta gör någon dum USB-pryl att man kanske bara får 10MB/s.. Snyfft!.

När jag investerade i nya datorn för några år sedan valde jag tydligen ett moderkort med FireWire. Så för någon dag sen impulsköpte jag en CF läsare för FireWire, och idag testade jag den!

20130122-210831.jpg


Jag förde över 6 filer på ca 10.7 GB, och det gick märkbart snabbt! Över 40MB/s sa datorn hela tiden, och jag klockade överföringen till 4 minuter och 22 sekunder, dvs 10700MB på 262 sekunder: 41MB/s. Med andra ord, typ dubbelt så snabbt. På drygt fyra minuter blir en uppgift klar som skulle tagit 9 minuter eller mer med USB 2.0.

files

Kommentera

