Filma på pubb och klubbar – ljud

Ljud är halva upplevelsen av en video. Är ljudet sunk så spelar det ingen roll att filmen är bra. Regel nummer ett är att stå så bra som möjligt. Du vill vara nära artisten och ha så lite oljud (folk som snackar, stojar och skriker) nära dig.

Manuell ljudnivå och koll på nivåerna

Nivåer, eller förstärkning (Gain), är hur mycket man förstärker ljudet. Du vill förstärka ljudet lagom mycket:

Undvik att ljudet peakar (toppar, slår i taket): Förstärker man ljudet för mycket så ”peak:ar” ljudet (dvs du får mer volym än vad kameran kan spara i ljudströmen). När ljudet peak:ar låter det skit och inspelningen blir vansinnigt högljud, du vill verkligen undvika det.

Undvik att spela in på för låg volym: du vill inte spela in på för låg volym. Dels så kanske du inte hör ljudet, men det kan också vara så att om du måste mycket i efterhand så kan du uppleva att ljudet blir väldigt busigt.

Spela in lagom genom att titta på volymmätare (VU-mätare): i kameror kan du oftast ställa inspelningsnivåerna och se hur mycket ljudet ger utslag. Tänk dig att när ljudet är som högst skall det nästan slå i botten av mätaren, men inte riktigt – ljudet får ju inte peaka. Kan du lyssna i förväg kanske du kan ställa kameran för en ljudvolym där maxljudet är cirka 75 – 80% på VU-mätaren, så har du lite marginal för att man kanske höjer något ljudvolymen senare.

Titta på volymmäraren under tiden du spelar in: På en del kameror t.ex. Canon 5DmkIII kan du se VU-mätaren under tiden du spelar in videon. På andra kameror som saknar den funktion kan ett ”hack” hjälpa till, med Magic Lantern får jag se ljudnivåerna under tiden jag spelar in. Det är riktigt fint att ha denna funktionen, det är inte ovanlig att en lugn ballad framförs på mycket lägre volym än det mest rockiga senare. Ser man inte volymmätaren under inspelning kan man missa sådant.

Över lag är det bra om ljudet är rätt förstärkt innan det går in i kameran; kameror har ofta ganska usla inbyggda förstärkare. Men det kräver speciella mikrofoner, specifik förförstärkare eller en sound recorder.

Undvik Automatic Gain Control (AGC)

Kameror är ofta ställda på ”Automatic Gain Control”, att kameran automatiskt ställer ljudnivåerna. Det finns två olika typer av AGC, och båda suger.

AGC som märker peakar (toppar) och sänker volymen. Kan få effekten av att volymen sjunker och sjunker och sjunker och när ett lugnare parti kommer så är det inspelat på för låg volym, och materialet inte blir användningsbart.

AGC som anpassar sig hela tiden. Får effekten att lågt ljud låter lika högt som höga ljud. Att någon pratar högt kan komma att återges lika väl som tysta störljud, t.ex. fotsteg. Låter riktigt kasst.

Mikrofon och extern förstärkning

Du vill ha extern ljudupptagning om du filmar med en ”vanlig kamera” som saknar någon fenomenal mikrofon. Mikrofon är en smärre vetenskap och det finns flera olika sorter.

Mikrofon med förförstärkare och ljuddämpare: Vissa mikrofoner, så som RØDE VideoMic Pro eller RØDE Stereo VideoMic Pro har inbyggd förstärkare så att du kan förstärka svagt ljud, och den kan också dämpa starkt ljud. Med andra ord, om den kan fixa ljudnivåerna åt dig så kan du ha mindre förstärkning i kameran, vilket brukar betyda mycket bättre ljud. Enklare mikrofoner brukar inte ha någon vidare förstärkning vilket kan inverka negativt på ljudkvalitén om man har en kamera med dålig inbyggd förstärkare.

Shotgun mikrofon (t.ex. RØDE VideoMic): Shotgun mikrofoner ger en väldigt riktad mono-ljudbild. Man brukar säga att de är bra till t.ex. intervjuer där man vill höra den som är precis framför kameran, men inte tar upp så mycket av sorlet omkring. Kan vara bra för att ta upp t.ex. en sångare väl men till priset av att artisterna runt omkring återges sämre.

Stereo mikrofon (t.ex. RØDE Stereo VideoMic): Stereo mikrofoner ger en mer dynamisk ljudbild genom att ta upp ljud från båda sidorna. Är du långt borta från artisterna innebär det att du får med mycket av publiken/bakgrunden, men är du nära artisterna blir det riktigt trevligt. Generellt sätt skulle jag föredra stereomikrofon för att återge ett uppträdande.

Mygga: fjärrmikrofon fäst i kragen på en person. Tittar man på DigitalRevTV är det ganska uppenbart hur förbannat bra det för att fånga en enskild talare, även i stökiga miljöer. Men inte rätt utrustning för att fånga ett live-framträdande på en liten klubb kanske, artisterna kan nog bli lite förvånade om man kommer fram och vill mygga dem mitt under framträdandet 😉

Stötdämpande upphängning: Mikrofoner tar upp hemska oljud när kamera/stativ kommer emot något. Det låter verkligen tråkigt. Därför vill man att mikrofonerna skall vara stötdämpande upphängda, så att man kan slå emot något utan att mikrofonerna tar upp oljud. Mikrofonerna från RØDE är så smidigt att de är upphängda direkt, så där behöver man inte tänka på saken. Annars är t.ex. Rycote Portable Recorder Suspension eller Softie Lyre Mount intressanta. Finns nog en mängd alternativ, själv väntar jag på min Portable Recorder Suspension.

Extern ljudinspelning

Själv kör jag mest med extern ljudinspelare, Zoom H4N.

Ljudet i deds inspelning är alltid lite finare och klarare än vad min kamera spelar in, även om man har själva Zoom:en som ljudkälla.

En stor fördel är bättre ljudformat (24bit PCM) som lämpar sig bättre för efterarbete i videoredigerare. Blir nivåerna lite fel så har du gott om utrymme för att rätta till det i efterhand, du kan göra lite mindre rätt utan att ljudet blir kasst.

Du kan också ha den som mikrofon och mikrofonförstärkare och spela in på kameran vad din Zoom spelar in. En annan fördel är att du kan placera ljudinspelaren där du tror att du får bäst ljud, och sen stå och filma någon annan stans.

Zoomen kan också kopplas ihop med andra mikrofoner (eller monitorutgången på ett mixerbord/ljudkort) via 3.5mm stereokontakt, eller två XLR mikrofoner, på det hela taget väldigt trevligt och anpassningsbart.

Det enda negativa med Zoom:en är att den inte kommer med stötdämpande upphängning, att det är förvånandsvärt svårt att få tag på, och att minsta stöt låter massa i den. Man kan ställa in ett högpassfilter och då blir den mycket mindre känslig, vilket är bra vid t.ex. intervjuer, men vid ett live-uppträdande så vill man ju även fånga de låga bastonerna så då känns högpassfilter inte som rätt lösning på problemet. Så jag väntar med spänning på mitt Rycote Portable Recorder Suspension för att få mindre ljudstrul 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s