Team Bijfamn cachar Växjö!

Illers frågade om jag ville haka på till Växö för en rolig geocachingtur. Och de ville jag ju!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Först ut blev Alfabetcacherna i Växjö. Man kan minst sagt bara imponeras av vilket enormt arbete cacheägarna i Växjö lagt ut på denna serie. Många spel och gåtor som skall lösas ute i skogen. Hur kul som helst! Supertips för geocachare, mycket bättre cachingområden finns inte. Över lag enkel terräng med några få undantag,på en cache åkte säkringsutrustning (sele/rep) fram för inte riskera 8-10 meters fall. Jag var naturligtvis MYCKET nöjd att på en klurig cache där alla stod som frågetecken så insåg jag vad cachen gick ut på 🙂

För övrigt bra telefontäckning i hela skogen. Jag gick med Garmin eTrex 30 men loggade direkt med iPhone 4S (hade två stycken mobila laddare så att telefonen kunde laddas ute i fällt) för att slippa logga när jag kom hem. Dessutom kunde jag ju hipstamatic dokumentera på telefonen =)

Efter att laddat med middag på hotellet så satte vi av mot Hissö och loggade nattcacher. Många pannlampor ute i skogen hehe. Min monsterficklampa från Kina förvandlade natt till dag, fast på slutet fick jag nöja mig med pannlampan då batterierna tog slut.

Över lag så tyckte jag kanske att vissa av nattcacherna var lite väl långa, men några av dem var riktigt häftiga, till exempel: nattcache där man måste ut i stövlar för att komma åt cachen, nattcache där man måste åka med en liten suspekt ”båt” (där man drar sig med lina över till andra sidan), cache där man måste klättra i mörkret, självlysande informationstavla.

Växjö-resan avslutades sen med att titta på slottsruinen, logga några få av alla växjömysterys vi löst, och en lång vandring längs Memories of I11 – Notteryd där vi fick se många fina små värn som är kvar där ute. Vi hade utifrån gamla loggar förväntat oss att I11 skulle bli väldigt svår, men ett team med 7 geocachare, med olika bakgrunder och discipliner – alla steg hittades snabbt och lätt, alla mysterier löstes enkelt 🙂

En diskussion under turen var favoritpoäng, som somliga hade som bristvara och inte kunde ge bort så många de ville. Ett problem jag var lite oförstående inför, eftersom jag brukar ha 140 – 150 favoritpoäng liggandes på hög utan någon riktigt rolig cache att ge bort dem till. Växjö löste detta genom att ge mig massa roliga cacher, mitt outtömliga lager av favoritpoäng sjunk till 125, tror aldrig det varit så lågt tidigare!!! Med andra ord, Växjö har många riktigt bra cacher. På en normal tur kanske man får se 1 -5 riktigt bra cacher. Här var det snarare 20 – 30 riktigt bra cacher!

ps.

Varför Team Bijfamn? Vi insåg hur absurt svårt och tidsödande det var att skriva sju alias i en loggbok, så vi skapade ett team-alias för oss alla =) Namnet var helt sonika att vi förkortade våra alias till ett enda team-alias, B=Blaufish, I=Iller osv 🙂

Kommentera

