Wherigo!

Wherigo är en slags spel/äventyr man kan ladda in på sin GPS eller smartphone, där man får gå runt i en liten värld av zoner, kan ta upp föremål, besvara gåtor osv. Som ett rollspel i verkligheten, Location Based Gaming. Och på geocaching.com finns det wherigo-geocacher där wherigo’n leder en fram till en geocache.

Förut hade jag lite tveksamma erfarenheter av wherigo – 2009/2010 testade jag Wherigo, och det var lite ”så där”. Det var lite för hackigt. Med Garmin Colorado hade jag problem med att man ibland knappt kunde läsa text och bilder som spelet, speciellt i starkt solljus, och enheten kunde avbryta eller krasha ett spel utan att spara. Med iPhone 3GS kunde man läsa ordentligt, men den usla GPS-mottagningen kunde göra små zoner jättesvåra att komma in i.

Men mina caching-erfarenheter på senare tid har varit mycket bättre!

I 2011 spelade jag och Kaprifol en wherigo om Agent Znark och rymdarken som var så otroligt humoristisk och välgjord, strulfri och hysteriskt rolig. Skaparen hade verkligen lyckas skapa en hysteriskt komisk berättelse som man verkligen kunde sätta sig in. Arkitekturen och institutionerna användes så väl att man verkligen kunde tro att en liten mystisk grupp utomjordingar hade en hemlig liten rymdbas gömd inne i bostadsområdet!

Nu i år började jag spela på iPhone 4S och känner att jag verkligen fått uppleva Wherigo som det är tänkt att upplevas! Teknikstrulet är borta och man kan spela utan att tänka på att spelen konstrat!

Ga Lkpg Wherigo var en liten trevlig wherigo som gav en liten tur runt Gamla Linköping och museum i närheten!

Chokladformar

Rikt fin och härlig whereigo i fin miljö!! Många turister längs vägen, träffade en gammal Leica-fotograf som lät mig känna på hans Leica M6, jay! 🙂

allt tekniskt fungerade jättebra, körde pocketpc versionen av wherigokasseten på min iphone. Cloetta har flyttat efter att wherigo’n gjordes, men vi tog oss förbi den ändå, *galet* vad barnfamiljerna gick CRAZY där inne!

Supertack från oss gör en trevlig eftermiddag! //blaufish&kaprifol

Utvandrarna var en liten vandring runt platser i Göteborg som varit viktiga för utvandringen till USA/Delaware. Spännande att få se platserna i detta ljus 🙂

Götheborg

The GOTHEBORG Mystery (MMT#25) var en av de större wherigoerna jag spelat. Det var mycket matematik i den, så att ha wolframalpha i telefonen var mycket bra, det sparade mycket tid att slippa räkna med papper och penna 🙂 Denna gick inte smärtfritt eftersom jag stötte på två problem, men den var rolig och att ge upp var aldrig ett alternativ, så det blev tre vandringar för att lösa den!

Blaufish vid ölbänkpartyt

Hoho! Denna tog lite tid att lösa!

Fick bli tre turer,

Tur 1: Stopp vid zon 6 pga låsta dörrar,

Tur 2: stopp vid fråga två. Gick hem vid datorn, kontrollräknade, kollade mina foton, kontroll mot wikipedia och andra källor för att hitta tänkbara avvikelser. Tog en hel del filurande att till slut inse att G kan få olika svar beroende på vilken sida av statyn man läser på, lustigt! 🙂

Tur 3: Återbesök, besvara fråga 2. Sen började den långa väntan på ölfesten vid bänken. Insåg till slut att de nog tänkt spendera hela kvällen på bänken ^_^ hoppas mitt foto på lite håll duger.

Stort tack för en rolig wherigo!

.

Kommentera

