Modlin

Vi (jag & Kaprifol) landade på Modlin Airport den 20 juli och var därmed några av de första resenärerna på flygplatsen. Det började väldigt vanskligt med att taxiförarna inte kunde ta oss till hotellet och var väldigt märkliga, trotts att vi hade address och kartvy osv. Förare efter förare kunde inte hitta till hotellet. Vi traskade in till informationen och frågade om råd. Infodisken ritade ut ungefär hur vår kartbild låg relativt modlin airport och sa att vi borde försöka igen.

Denna gången gick det mycket bättre, föraren vi hittade skrattade glatt och sa att han skulle förska, och tog fram sin bilnavigator och knappade in addressen. ”Flygplatsen är helt ny! Utan navigatorn hade jag aldrig hittat hit! Andra dagen på detta jobbet, brukar köra i Warsawa!”.

Så trillade vi in på hotellet som hälsade glatt och visste vilka vi var (vi hade angivit att vi förväntade oss en sen checkin eftersom vårat plan anlände till Modlin Airport 23.30 och checkin-tiden slutade 23.59).

Rummet var extremt lyxigt. Alltså inte vansinnigt lyxigt men väääldigt fint för att vara så billigt! Dessutom skulle hotellpersonalen visa sig vara grymt bra och hjälpsamma.

Första dagen började med en fin frukost, en snabb titt på hotellet, och sen ut!

Vaktbolaget har en APC anpassad för amfibiekrigöring (den har propeller). Alltid redo som scouterna säger =)

Marknaden verkade otroligt populär!

Sen gick vi ut på geocaching runt Modlins fort:

Geocache Brama Pólnocy – GC38XED:

En liten bit bort från fästningen från första världskriget hittar man välbevarade delar av skyddsverk byggda på order av av Napoleon. Inne i dessa uråldriga byggnader får man leta sig fram till en geocache. Ficklampa är att rekommendera, men avstånden i mörker är så korta att man klarar sig fint på en diod på sin ficklampa – om man tar det långsamt, höjdskillnader på halvmetern – metern förekommer! Helt magiskt att gå runt i dessa lokaler!

Geocache Pod Wieza BialaGL8R2HKW

Underbart här och plötsligt var vi fyra, två geocachare, en rysk turist, och en lokal militärhistoriker och tittade på borgen. När de kutat vidare på egna äventyr återgick vi till geocachingen. Loggen blev: ”Had a wonderful time here! Met a Russian tourist looking for an entrance to the fort who we walked with for some time, and then we met a local fellow who talked all about the fort and it’s history 🙂 this place was awesome and the people too!”

Vi stannade till på fina Brama Ostrołęcka – Restauracja där vi började inse att engelskan kanske inte var det bästa. Men en gammal engelsk meny hittade personalen under bardisken, precis lagom till att en ur personalen som talade lite engelska kom fram. Vi valde ut mat och väntade med spänning, det blev riktigt gott och kändes som en väldigt traditionell polsk husmans kost!

Brama Ostrołęcka

Sen gick vi hem till hotellet, vilade oss, drack vatten och duschade bort svett. Det var riktigt varmt att vara ute och gå, allt annat än nordiskt klimat! Därefter gick vi över till andra sidan och tittade på ”stora” Nowy Dwór Mazowiecki. Det delar vi gick förbi imponerade inte, och tyvärr så visade sig resturangen på min OSM-karta vara ett rivningsprojekt, så humöret var inte på topp en stund senare. En stark vilja att återvända till Modlin infan sig!

Vi tog sikte på solnedgången och gick mot Modlin! Som tur var hade man bra öppettider på snabbköpet så vi fick lite billig nattmat att överleva på!

Dag två började med en liten tur till en geocache 551.

Geocache 551 – GC2804Q

Sen packade vi ihop och gick till tågstationen (tog ca 50 minuter med packning och stopp för några foton). Vi kom precis i sista minuten och var nästan sist ombord på tåget som tog oss till Warsawa!