Garmin Etrex 30 – första intryck

Kort sammanfattning:

  • Grym mottagning när GPS + GLONASS är aktiverat.
  • Skärmen läsbar i ganska ljusa miljöer även utan bakgrundsbelysning.
  • Lite långsammare och sunkigare skärm/GUI än Colorado, men trevlig.
  • Förhatliga buggar / låsningar i Colorado verkar inte finnas i Etrex 30, trots snarlika kartuppsättningar och Pocket Query GPX filer.

Jag är som välkänt geocachare / GPS-nörd. Min historik med GPS:er:

  • Garmin Etrex Venture – DÖD! Brutalt krossad under en geocachingtur.
  • Garmin GPS 60 – Krånglar; tappad ner i asfalt, cement, berg m.m. under flera geocachingturer.
  • Garmin Colorado 300 nummer 1: DÖD! Tegelsten-syndrom, firmware fel eller felande komponenter, självdog utan synbar orsak. Ersatt med ny Colorado från Garmin utifrån garantin.
  • Garmin Colorado 300 nummer 2:  Tillfälligt ur funktion! Styrhjulet har trillat ur. Mejlat Garmin och frågat om möjlighet att få reservdelar skickade.
  • Sony Ericsson smartfån med Sony Ericsson GPS-headset samt värdelöst ful-firmware från mobiloperatören: Uselt uselt uselt. Nästan oanvändbar.
  • iPhone 3GS: Dålig GPS men grym telefon och bra geocaching app:ar. Skulle förmodligen använda den än idag om inte det varit dags att uppgradera till iPhone 4S.
  • iPhone 4S: Bra GPS. Som 3GS fast med mycket bättre GPS-mottagning.

Så, vad händer om man impulsköper en billig Etrex 30 på rea och får den levererad dagen efteråt?

Snabb unboxing gav mig lite manualer, cd-skivor och random krafs man slänger åt sidan utan att titta på. Paketet innehöll INTE saker jag hade förväntat mig så som en karbinfäste eller wrist strap. Lite futtigt att allt är tillbehör man betalar extra för. Men en handledsrem var ju lätt inhandlat när man insett att man glömt köpa det.

Etrex är extremt enkel att förstå för mig. Jag började med att kopiera över kartor från min Colorados minneskort till det lilla MicroSD kortet jag köpt, och lägga in en ny GPX (Pocket Query) fil med geocacher. Lyckligt insåg jag att Etrexen har bra progressbar vid laddning av kartor & GPX-filer, mycket bättre användargränsnitt än Colorado. Och hängningarna som Colorado har på stora PQ filer var borta!

Sen fick jag varningar på att Friluftkartan Pro inte går att ladda, eventellt skall jag lägga in min sista Friluftskartan licens på min nya GPS, men idag har jag bara kört på Open Street Map (OSM) kartorna. OSM visas klart och tydligt på den lilla skärmen, inget att anmärka på där. Jämför man med Colorado så är bilden väldigt pixlig och uppdateringar av kartvyn går långsammare – det är en klart enklare skärm och processor i Etrex 30. En fördel med skärmen är att den är mycket lättläst i det soliga vårvädret, till skillnad från Colorado som har mycket problem med läsbarhet i solstarka miljöer.

Första ändringen jag gjorde var att slå på  GPS + GLONASS stödet, ställa in att jag satt in Lithiumbatterier, ställa in att jag står i Göteborg, och gå ut och försöka få fram min position. På bara någon minut fick min GPS sin första position. När Garmin säger att den får position 20% snabbare än andra GPS:er så är det definitivt inte mot Colorado de jämfört. Etrex 30 storpiskar Colorado i hur snabbt den får position.

Och när man fått position, det är då GPS+GLOSNASS magin börjar. Man förstår först inte varför inte satelitskärmen ser ut som den gör, och sen börjar det hända saker. Plötsligt är himlen fylld med asmånga satelliter och man hör nästan allt. 15-20 satelliter har man sync med. Tacka gud för Soviet Russia och deras underbara GLONASS satelliter, Viva sputnick! På en gata fick jag 3 meter noggrannhet. Gick in under ett betongtak, och då sjunk noggrannhet till 7 meter. Traskade in på Da Matteo som ligger i en rejäl byggnad och fick 20-35 meter beroende på var i byggnaden jag stod.

Jag får återkomma när jag testat geocaching och skogsmiljö med Etrex 30, men det spontana intrycken är att detta är den bästa mottagare jag har sett. Man hör vansinnigt många satelliter och får utan problem synk med de flesta av dem, och noggrannheten man får är helt otrolig. 3 meter på ett något så när struligt läge och 7 meter på svåra lägen. Har man synk och byggnaden har fönster så fortsätter får man positionsring inomhus utan problem, i byggnader där Colorado definitivt inte skulle få position. Enda egentliga nackdelen är att Etrex väldigt sunkig och osexig till användargränsnittet, det ser sunkigt ut jämfört med min gamla Colorado och helt uråldrigt jämfört med iPhone. Men den är liten, knappstyrd och känns väldigt friluftig / robust.

ps.

Äger du en Etrex 10, 20, 30 så måste du helt enkelt slå på GPS + GLONASS stödet. Standardinställningen är bara GPS.

Kommentera

