Minolta Adapter

Adapter

Jag har en liten lustig Minolta adapter till min kamera. Den har ett AF confirm chip, så att kamerans AF-markörer lyser upp när den upplever kontrast. Det är lite måndagsexemplar över den, för jag har fått lösa / hantera två direkta fel;

Fel 1: Den är något för grund på Minolta sidan. Mitt Tokina objektiv går i botten så att en liten arm som styr bländaren fastnar. Så alla bilder jag tagit hittills har varit i f/2.8. Men nu när jag identifierat felet så har jag försiktigt sandpapprat lite på den armen, så att den blivit någon tiondels millimeter grundare. Så nu kan jag ställa bländaren, vilket kommer bli spännande.  f/8 sägs vara bra för street photo, så det skall prövas snarast =)

Err 01 - not so great adapter

Fel 2:  EF-sidan glappar och glider lite. Hade den varit fri från elektronik hade det inte gjort något, men nu orsakar AF-confirm chippet fel ”Err 01 Communications between the camera and lens is faulty. Clean the lens contacts”. Lite skrämmande första gången man ser det, men efter ett tag insåg jag att man bara vickar lite på objektivet / kamera ringen så försvinner felet.

Sen så förändrar adaptern hur ljuset strålar, så man får inte riktigt se hur objektivet verkligen beter sig. Kanterna blir förvrängda. Det är väldigt tydligt på Kennex 400/6.3 teleobjektivet, eftersom där blir det som en mörk ring runt mitten när man plåtar med Minolta adaptern. Men jag testade att byta och köra direkt med en T2 till Canon adapter, och vips försvann ringbildningen. Med Tokina RMC 28/2.8 verkar det istället bli rena lensbaby-effekterna i kanterna.

2012-03-30 185400 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 101-1483
Bild med Kennex 400/6.3 med T2 till Minolta och Minolta till Canon EF adapter.

2012-03-31 165622 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 101-2017
Bild med Kennex 400/6.3 med T2 till Canon EF adapter.

The Flowerstand (Tokina RMC 28 with EF adapter)

Bild med Tokina RMC 28mm/2.8 med Minolta till Canon EF adapter.

 På det hela taget – lite struligt, men extremt skoj att leka med gamla objektiv. Härligt att få bilder som skiljer sig från dagens objektiv, och att träna sig på manuellt fotande.

Tokina RMC 28

Kommentera

