Södra Kungsleden, Dag 2: Viterskalet – Syterskalet – Voukkenase (Vuekienaesie)

Vi började med att gå till Viterskalstugan. Handlade mat pratade med värd om att bestiga Syterstoppen. Värden avrådde från att gå upp den branta vägen till Syterskalet med packning och utan stavar. De som tog sig upp den vägen gjorde det utan packning och ofta med stav, pga mycket brant.

En annan fråga var om det ens gick att gå upp, för toppen var helt täckt i moln. Hon svarade att åtminstone två gäng skulle försöka under dagen, gå upp till strax nedanför molnen och försöka vänta ut att vädret kanske klarnade mot eftermiddagen. Om någon faktiskt lyckades är jag fundersam på, så vitt vi kunde se var det täta moln hela dagen. Men man kanske har tillräckligt med sikt för att ta sig fram till toppen?

Vi tog oss till Lunch with a view,

och turligt nog hittade vi cachen ganska lätt;

Blåste jättekallt. Stugvärden i Viterskalet hade talat om att Syterskalet ibland fungerade som en vindtunnel där vindarna förstärktes, var nog precis det vi råkade ut för. Kaprifol blev rejält nedkyld. Vi loggade Syterskalet och tog stopp vid vindskyddet för att återfå värmen. Först åt vi två tonfiskkonserver för att komma tillbaka till planeten jorden, sen gick jag ut och kokade vatten till lite varm dryck och så. Lagom till att vi började packa ihop kom en grupp om fyra vandrare som gått i motvind. Deras ansikten var röda och vinpinade, och en av herrarna hade förfrusit sina händer och var mycket missnöjd med att hans fru behövde dalta med honom och ta en paus för att hans händer skulle få upp värmen.

Vi diskuterade att bestiga Sytertoppen via den flakare stigningen nästa dag men det kändes osäkert hur mycket tid (vi hade ca 1.5 reservdagar för resan) det skulle ta eftersom det verkade som att hela dagen skulle förbli molning och vindig, och morgondagen likaså. Om det ens gick att komma fram till toppen skulle man inte se mycket.

Vi kom på en alternativ idé och gick några hundra meter från Kungsleden och besteg Voukkenase (1012 m). Klättringen upp på den toppen tog bara ca 10 minuter eftersom det är liten höjdskillnad mellan den och Kungsleden. Men den bjöd på en magnifik utsikt,

På och runt Voukkenase (Vuekienaesie) fann vi fem renhorn utan att leta. Tror man kunde få fram hur många som helst genom att lalla runt där 🙂

Odometer: 34.23km (dagens tur 24km)

Fotnot/Uppdatering: Odometern är alltså på GPS:en, och jag tror den ger markant annorlunda värden än vad kartböcker, STF m.fl. anger, av flera faktorer:

  • Fel i GPS mottagning ger ibland utslag på Odometern, ett stopp kan felaktigt räknas som att man går. Speciellt vindskyddet tror jag kan ge metrar eftersom man har dålig mottagning inomhus.
  • Jag tror STF’s siffror skall tas med en nypa salt. Jag tror det finns en hel del grova mätningar av fågelvägen, inte av hur leden går. Eftersom verkligheten är längre än vad en linjal visar, kommer mätningar av verkligheten ge längre sträckor,
  • Vi följer inte leden riktigt. Vi följde en sträcka som är skattad till 12km, men hade några kilometer kvar till viterskalet (förlängning), gjorde några korta avstickare (korta förlängningar), och gick inte hela vägen fram till Syterskalet (kort förkortning).
Summa summarum: YMMV. Jag tror GPS:ens odometer ibland lägger till metrar, i kombination med att STF’s skattningar av sträckorna är misstänkt låga, och att de flesta väljer att åtminstone göra några avsteg från leden.
Två anledningar till att jag rullade GPS under denna tur;
  • Vill kunna geotagga bilder.
  • Vid ett par tillfällen längs norra kungsleden 2009 blev jag misstänksam mot skyltade avstånd. Finns t.ex. en 3km skylt mot Singi saknar förankring i verkligheten, en bra bit efter att jag passerat den var det fågelvägen 2.8km kvar.
Advertisements

2 Comments

  1. WTF! 34km!! Jag har för mig att vi gick max två mil per dag när vi var uppe kring Keb – det var iofs ett par år sedan och det var inte många meter på Kungsleden, men ändå!!

    Svara

    1. Hmm… Skall förtydliga inlägget sen. Odometern reset’ades i början av turen och fick ticka på under vandringen. Så det blir 34/2 = 17km per dag…

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s