Konsten att få rätt person på telefon

Jay! I likhet med tidigare erfarenheter: att få tag på rätt person är lösningen på alla problem!

En trevlig och artig snubbe på luren tittade igenom mitt ärende och konstaterade att mitt ärende hamnat i limbo. En beställning på att skicka ny utrustning till mig hade hamnat i något läge där ingen ser det – han beklagar sig och skall lyfta ärendet internt om att de måste ha rutiner för att hitta ärenden som blivit felreggade på detta sätt.

Sen så tycker han att han gärna vill kolla igenom min installation, eftersom att min telefondel är en riktig trotjänare som han tycker nästan aldrig är det som är fel när det kommer kundärenden. Han kollar lite och konstaterar att min telefon är något mystiskt mellanläge mellan att vara telefon och dator och försöker reseta den. Den vägar. Han donar på och tycker det är så konstigt att han inte får kontakt…

– ”Skickar ni AT-kommandon till den?”
– ”Va?”
– ”Sådana där hays-kommandon som på BBS-tiden?”
– ”Haha, nej nu för tiden får man nöja sig med ett webb-GUI man matar in IP-addresser i”

Plötsligt börjar man känna förtroende för att man kommit fram till någon som faktiskt kan hjälpa en med saker!

– ”Du det kanske är fel på den ändå, för den svarar inte som den borde göra. Kan du kolla att den sitter i 1X?”
– ”Nej, den sitter i 2X. Blå sladd till blå kontakt”
– …. ”den skall sitta i 1X. Kanske därför vi inte kan admina den. Kan du flytta den?”
– ”Är du säkert? Den måste ha suttit i 2X i evigheter. Men jag kan flytta den”
– ”Det kan funka i 2X också ibland, men då vet man inte hur bra det det går, som nu så är vårt system osäkert på om det är en telefon eller dator”
– ”Nu sitter den i 1X”
– ”Vänta lite…” (jobbar en liten stund) ”Kan du rycka strömmen till den?”
– ”Telefondosan, modemet, eller allt?”
– ”Bara telefondosan”
– ”Nu är den strömlös”
– ”Ge den ström igen och berätta hur den röda knappen blinkar”

… snack om blinket …

– ”Testa att lyfta luren”
– (ringer min mobil) ”Du! Det funkar nu!”
– ”Härligt. Behövdes en reset av telefonen och det går bara i 1X. Jag beklagar verkligen att ditt ärende blivit illa behandlat, skall ta upp det”
– ”Fast skäll inte för mycket på din kollega, jag sa nog till honom också att kablarna inte blivit ändrade i samband med det slutade funka”
– ”Jo, det är en sak, men att vi har ärenden som ligger i fel läge och vi inte ser det, det måste vi lösa”

Verkligen supertrevligt. Det är som xkcd säger, man behöver få en shibboleet tech support på linjen. Jag tror den mest avgörande skillnaden är om personen vågar bjuda på information om vad den gör och varför den vill att användaren gör något.

Fast det får väl sägas att det var en aningen pinsamt att telefonin var felinkopplad, 2X istället för 1X. Måste varit en slarvig inkoppling som funkade, förmodligen ett snabbt hopprafs som funkade efter att jag äntligen fått löst mitt förra problem, att ADSL-kanalen blivit svajig. I likhet med den gången, man märker ganska snabbt i telefonsamtalet att man har med en extraordinär supportpersonal att göra.

Gött. Nästa gång jag undrar hur kablarna verkligen skall sitta så kan jag google:a upp det här inlägget 🙂

Kommentera

