Tappra insatser på forumet

Startade en underbar GCSE-tråd om mejl till folk som loggar tomma loggar:

Jag samlade alla mina 148 elithjärnceller och komponerade ihop ett metafiskaliskt trancensing svar på en tom logg:

”Heh! Du får gärna skriva något trevligt i dina loggar 🙂

Mvh
//en cacheägare”

Fick bra respons på det.

För den som saknar inblick i metapsykologins innersta väsen så skall jag försöka förklara varför formuleringarna är frakking killer:

1. Jag skrev dem

2. Avväpnande skrift, kravfritt, riktar sig till mottagarens goda inre

3. Happyface för att öka effekten av punkt två.

4. Personligt, utgår ifrån mig som cacheägare (att ta till referenser hade sannolikt kunnat väcka ”frakk-u!” instinkter hos läsaren)

Dessa punkter ger en viss inblick i formuleringarnas storhet, men det är som konst – mästerverk kan bara analyseras så långt, det sista lilla som skiljer något riktigt bra från mästerverken kan enbart upplevas, inte förklaras.

Ni får gärna försöka följa i mina fotspår.

 

Nu så är väl tråden 65% ett skämt, men den belyser ändå frågeställningar som att ”hur får jag mottagaren att uppfatta mig som trevlig och vilja nå samtycke?”. Typ, storstrategin är ju att folk skall tycka man är trevlig, strategin är att försöka få folk att vilja göra på det sättet man vill. Att försöka ”ha rätt”, att bevisa för motparten att ”den har fel”, är sällan rätt väg framåt.

Vissa av GCSE-folket är lixom mästarna på diplomati-FAIL, tror något som man förväntade fått lära sig i svenskan eller samhällslektionerna i högstadiet inte gick fram till vissa GCSE:are. Istället för att få andra att stödja deras linjer så har de en slående förmåga att göra folk arga/irriterade istället för att vilja samarbeta. Kanske något går fram via humor?

Det roliga är att linsrille kvicktänkt cross-refererade till diskussionerna om att försvenska ordet geocaching (där jag är övertygad om att alla som stödjer den linjen bara forumtrollar). Så härligt att någon ger en skäl att ha hopp om världen och GCSE. Blixtsnabb och snygg inpassning till dagsaktuellt ämne. Man blir så stolt och road.

I andra nyheter: GCSE-forumet har skrivit grymma kundomdömen på elgigantens lock&lock kit. Kundomdömena är material som det kommer sjungas skalder om tusen år framöver.

 

Kommentera

