Agent Znark och rymdarken

Agent Znark och rymdarken var verkligen en wherigo utöver det vanliga!
Ägaren har verkligen överträffat alla förväntningar!

Som namnet antyder är det ett spejsigt rymdäventyr som är en rejäl gnutta komiskt.

Ens identitet som Agent Znark växer ganska snabbt fram, en agent som kanske mer vill ligga och vila än att vara på uppdrag. Men så en dag börjar ens rymdradio att knastra… Dagen har kommit då Znark måste utföra ett uppdrag.

Uppdraget är en rolig tur runt i området runt cachen. Det är verkligen skrattretande hur ägaren lyckats förvandla saker i närområdet till solklara detaljer i ett rymdäventyr. Ägaren måste lagt massvis med timmar på att bygga en rolig storyline som passar perfekt till vad som finns i området.

Flera gånger skrattade vi till under detta äventyr, och man såg med spänning fram emot nästa steg. Jag löste den första mysteryn. Kaprifol löste två på raken och hon var som ett lyckligt barn, stolt över att kommit på lösningarna först.

Tekniskt sätt är wherigon otroligt väl genomförd; det som är av intresse synns, allt som är gammalt/ointressant försvinner ur tasks och locations. När man skall lösa mysterier så är området precis lagom stort; man går dit man tror man skall och någon sekund senare kommer texten för den dolda zonen upp.

Tja. Nivån för wherigo har lyfts för mig. Jag är nog beredd att testa wherigo mer i framtiden, visserligen tog Znark en massa tid man kanske kunnat logga 3-4 trads på, men Znark var genuint roligt. Skaparens förmåga att få story, humor och teknik helt rätt gjorde att det tråkiga wherigo formatet plötsligt var störtkul. Att som spelledare övervinna att spelmotorn känns som en kvarleva från 80-talet är imponerande!

Blev solklart en fav-poäng. Säger kanske inte så mycket när man har hundrafemtioelva poäng man kan dela ut, men denna cache var verkligen värd massor av fav-poäng!

One Comment

  1. Jag tackar och bugar mig inför lovorden och jag blir jätteglad över att ni gillade wherigon.

    Jag lade mer tid än jag vill erkänna. 🙂 Förvisso var det en inlärningsperiod rent tekniskt, då jag inte konstruerat sådant här innan, men det krävdes även att plocka bra koordinater, att provgå turen bara för att inse att zonerna var för små eller placerade så att det inte gick att se det som skulle synas, hem och justera och ut och provgå igen. En huvudpoäng var att det skulle vara något annat än traditionella ”gå till det här stället, läs info, gå till nästa” utan innehålla både problemlösning och koppling till miljön.

    En del tid gick åt till att konstruera några stycken varierade lösbara men inte triviala problem. Framförallt måste det vara lösbart även för någon som inte är hemma i området. Det finns därför en tanke med vad som händer i början.

    Utvecklingsmiljön för wherigo är rätt svårjobbad, man får inte använda alla finesser för det stöds inte på alla uppspelare, spelarna kraschar titt som tätt, och inte alla kan visa svenska tecken tydligen. Trots dessa strulfaktorer är jag glad att det fungerar så pass bra att jag kunde ge er en trevlig stund och locka fram leklusten. Det var meningen! 🙂

    / iskatt, cacheägaren

    Svara

Kommentera

