Väldigt väldigt mycket geocaching videos :)

2008 (december) strax därefter rullade Hallén [youtube] igång med en youtube film. Han skulle sen vara borta i över ett år, för att börja igen i mars 2010,

2009 började Jozii [youtube] med Geocaching i Kungsbacka (numera Geobloggen) med att videoblogga (vlog’a).

Exploristen [youtube] rullade igång i mars 2010.

Sommaren 2010 började jag [youtube], Benrangel och Iller leka med videofunktionen, och jag har experimenterat vidare med det sen dess. Mitt senaste nöje var att ta med ett 14mm vidvinkel (nästan fisheye) löjligt nära geocacharna på mitt event. Riktigt härligt var det, även om man kan se hur någon rycker till lite förskräkt när han inser att jag håller en kamera någon decimeter ovanför deras huvud (mohaha). Hur som helst lyckades vidvinkeln skapa en oerhörd närvarokänsla i filmandet, så ljud och händelser känns väldigt påtagligt.

Nu verkar Hebb [youtube] haka på trenden.

På det hela taget kombinerar många bloggande med lite filmer just nu. Uppläggen är ganska olika, alltifrån enkla råa klipp direkt från kameran till att att det är väldigt mycket efterprocessing/effekter. Att det hänt massor med youtube och vilken utrustning geocachare har tillgång till är också påtagligt.

Reservation: mitt blogginlägg är västkustcentrerat och baserat på de jag lagt märke till. Kan säkert finnas fler vlog’are där ute, speciellt i stockholm osv där jag har dålig koll.

Jag har börjat leka med en spellista över Svenska geocaching filmer på youtube som kan vara intressant att kolla på. Kan dock förvarna för att ordningen på den inte kommer bli äkta kronologi (på grund av att youtube suger på att låta en enkelt ordna sina playlists)

 

En del har bara lagt upp en eller två videos och sen lagt av, så de tar jag inte med i detta blogginlägg. Undantaget Bubbelfias & godatiders då, deras Geocaching theme song är ett grymt snyggt bildspel med helt rätt soundtrack. När man ser det så vill man bara krama dom! Perfekt för att visa andra hur kul, roligt, puckat och extremt geocaching vara 🙂

 

Kommentera

