Vandring i Delsjön (Del 3)

Fortsättningen på bloggandet om mitt senaste event, se Del 1 och Del 2 för vlog och ”action cam” 🙂

Tja… Reviewers nöp mig lite i örat och påpekade att 13 dagar och X timmar egentligen inte är inom 14 dagars gränsen, men eftersom USA-tid gäller så kunde med nöd och näppe godkänna utan behöva ge mig någon specifik dispans. Kort och gott skall jag få in mina event i tid i fortsättningen. Tur att reviewers är så artiga, annars hade det kunnat bli ”Ordnungh I Ledhet, annars får du dina fiskar varma!”. På annat tema: jag skall kanske undvika min misshandel av det tyska språket, en man med tyskt påbrå hade viss förundran över mina loggar.

2011-03-20 131920 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4570 raw

Min eventtext var:

Walking/trecking in Delsjön
Sunday 20 march.
09:25 arrival at Östra Sjukhuset by tram 1.
10:00 arrival at event coordinates. Off we go =)

Tjoho! Fjällen 2011 kanske? Eller är det beachen som lockar?En lång vinter har säkert fått magen att växa och muskler att förtvina, nu spänner vi på oss lite tunga ryggsäckar och traskar geocachigt ut i skogen.

Jag kommer på en mer detaljerad plan senare, när jag kollat kartan å så =)Uppdatering: du kan rösta här: (visit link)

Tanken är att ta en ganska lugn men lång tur. Kom ihåg att ha med någon enkel mat för åtminstone lunch och 1-2 fikapauser, och vatten!

Texten skrevs mitt i natten under tiden jag stressade med att få in eventet i tid, och har bara ytterst marginellt uppdaterats därefter. Kvinnan i mitt liv uttryckte ett visst mått av irritation att jag ens kan med att skriva så oexakta texter 🙂 Men den diggades av folk som tyckte en lagom vag och fri planering inte var någon större katastrof.

På morgonen plingade det till,

Hoppas att du läser detta mail innan du ger dig av

Vi hade tänkt oss ner till eventet men läste det först nu.
Kan vi ansluta någonstans på vägen.
Vi åker från Färgelanda om 20min. 13mils åkning

Och jag svarade med mitt telefonnummer och göra vad jag kunde för att de skulle kunna komma i fatt oss 🙂

2011-03-20 153029 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4596 raw

På vägen mot eventet började man möta upp lite geocachare och när vi kom fram till eventkoordinaten stod Hallen (som även bloggat om eventet) och väntade tålmodigt. Han berättade att TMR68 fått oförutsedda förhinder. Sen plingade mobilen, en ytterligare som funderat att anlända (men inte loggat Will Attend) meddelade att han inte kunde komma. Men men, så började det välla in folk. Och våra långväga gäster dök upp precis när den akademiska kvarten börjat lida mot sitt slut. Med lite hjälp från Hallen och Exploristen fick vi fram penna och loggremsa, så att eventet gick till enligt konstens alla regler.

2011-03-20 153103 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4598 raw

Vi började som en ganska samlad trupp (även om Exploristen & co råkade förvilla sig bort till Borås) men att vara hönsmamma för geocachare är som känt smått omöjligt. ”Obeslutsamma duons” första prövning var att skidklubben i skatås frågade om vi inte ville fika. Där delades vi i två flockar men via telefon koordinerades en plats att mötas efter fikat, så en halvtimme senare var vi hela igen.

2011-03-20 154251 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4604 raw

Men inget varar för evigt, vid Beware of the Trolls valde några att gå hem då kylan nött på dem lite för mycket. Och vid Tango and Cache splittrades vi ytterligare, så jag och några andra gärna ville ta den och senare besöka Kojan och Challenge 5000 found. Några andra hade fått blodad tand på Tupperware som jag hade loggat sedan tidigare. Så kom det sig att jag, omi k, HBK-2, Kingen och MonTor började vår lilla vandring i omarken. Roligt att gå i ett gäng där nästan ingen kände de andra, stor spridning i bakgrund, ålder, och geocaching erfarenhet.

2011-03-20 154314 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4606 raw

Kingen fann Challenge 5000 som var det viktigaste för hans del, det lyfte hans humör. För egen del var vandringen och leka med kameran viktigast. Att testa ett alternativt sätt att konka systemkamera var för min del en viktig del av dagen, och det föll ganska väl ut.

2011-03-20 174200 Canon EOS 5D Mark II 2231322546 100-4613 raw

Vid Bertilssons stuga tog vi en sista fika innan vi började avrunda dagen.

Min GPS visade 19km på gångpromenaden. Det märkliga är att HBK och Kingen mätt upp 17km trotts att vi bör ha gått nästan exakt samma väg, teknikens mirakel… de kanske har andra inställningar på hur ofta de tar ut trackpoints? Eller min Colorado som studsar mer? Nåväl, jag räknar med att promenaden till spårvagn, från buss till event, osv gör denna dag till 2+ mil, frågan är väl bara hur mycket längre.

Härlig dag, och djäkla kul att leka med kameran. Mitt 14mm Samyang objektiv är inte så väl utnyttjat, men idag kändes det helt rätt.

Kommentera

