Kanske inte 100% genusmedveten reklam?


Är väl bara jag som är lite kinkig, men känns det inte lite som att budskapet är att ”henne” är färgblind och behöver ett kamera med en enda knapp, för att ”henne” är puckad?

”Honom” är däremot en av ”seriösa fotografer”.

Aja, utöver att tjejer antas ha dålig smak för färger så är det faktiskt bara två av bildtexterna till kamerorna som direkt gör genus-antaganden. Fyra av sex kameror är trotts allt mer eller mindre neutralt rubriksatta. Helhetsintrycket blir ändå lixom att en herre på Canon tycker att tjejer är märkliga bimbos som har konstiga önskemål om kamerorna.

I och för sig så tror jag nog de har en ganska riktig uppfattning om vad som säljer till en generisk kvinna utan ett djupt fotointresse, men man man kanske kunnat göra reklamen lite mindre plump? Jag menar, det är ju ändå 2011, det är lite omodernt att implicit antyda att kvinnor är puckon. De kvinnor som faktiskt har ett djupt fotointresse skulle ju kunna tänkas bli lite irriterade över hur reklamen kan tolkas.

Själv så har jag faktiskt en liten söt röd IXUS, vilket man skulle kunna tro att det är för att jag har så mycket kontakt med min feminina sida. Fast sanningen är mycket enklare: Canon sålde inte kameran i neon eller andra fluorescerande färger, så jag tog den färgen som hade mest ”gå inte ifrån den av misstag” faktorn (Neverlost och Canon borde inleda ett samarbete). I övrigt har jag ägt en vit Powershot (neutralt?) och svarta kameror.

2 Comments

  1. Är det något fel på röd? Man verkar konstig tydligen om man vill ha lite färg på sina grejer. En positiv grej med att fler tjejer ställer krav är att ”snygghet” har blivit viktigare.

    Kommer ihåg en gång när jag skulle köpa väckarklocka. Expediten tittade på mig, och föreslog vit. ”Då syns inte dammet.” Ok, jag köpte den. 😉

    Svara

    1. Nej, och det är en ganska smakfull röd dessutom. Men jag var i valet och kvalet mellan den och en orange, valde den röda för att den syntes bättre. Köptes för att ha en lätt kamera på fjället. Tycker de sterotypa aspekterna är roliga, skulle tippa att 90% skulle gissa att en tjej äger den.

      Svara

Kommentera

