Ficklampseventet: resultaten

Tävingsresultaten är nu publicerade. Intressant input om man funderar på att köpa ficklampa. Hur många funderar på Maxa Beam HP10, TrustFire TR-1200, TrustFire TR-650, TrustFire TR-1200, LED Lenser X21 eller UltraFire WF-1000L efter tävlingsesultaten? Eller att bygga någon extrem sak själv? 🙂

En hel del ställde upp med LED Lenser P7, en mycket bra och stark ficklampa som i andra sammanhang hade varit extrem; här fick den se sig slagen av de mer extrema. Intressant var att se hur olika den prestrerade, förmodligen pga olika batterier. Jag packade Lithium, som jag vet är hysterisk känsligt för kyla – och dessutom har jag inte bytt batterier i den på ett bra tag. Illern utklassade mig, och vi har exakt samma modell av P7 (samma leverans från conrad.se). anyway:

  • 5000 lux – Iller
  • 3700 lux – Blaufish
  • 3300 lux – TLAJ
  • 2000 lux – Paan

Slutsats: en ficklampa kan tappa mer än 50% av sin styrka utan att ägaren inser att den håller på att bli trött. Även när man halverar styrkan i P7 så upplever vi den som stark och kraftfull.

 

6 Comments

  1. Jag insåg precis att jag nog inte ens tryckte på turbo-knappen utan körde med 80% ljusstyrka i tävlingen… 🙂

    Undrar om det verkligen stämmer med 5000 lux för min lampa? Fast jag körde med Eneloop uppladdningsbara batterier som brukar funka allra bäst i kyla.

    Svara

    1. Jag körde med 100% men som sagt mina batterier var gamla och av en typ som tål kyla dåligt.

      Var dina fräscha så borde du slå min även i 80% läget.

      Övriga P7 ägare måste ställt upp med rejält trötta batterier då jag slog dem. Jag tror de likt mig antog att P7 var körd och struntade i att ladda.

      Tror nog att dina värden stämmer. Säker på att du inte körde i 100% läget? Verkar underligt att du skulle missat det.

      Svara

  2. Vad är det för Lithium batterier du har egentligen, för jag känner inte igen problemet? Tvärtom är min erfarenhet att de funkar bättre i kyla. Jag har använt laddningsbara CR123 batterier i min ficklampa i ett par år nu, och inte haft några problem med dem i kyla.
    Om du hade samma modell som iller och han hade AA-batterier i sin, så misstänker jag att det är någon sorts ”kompatibla batterier” som håller 1,5V. Riktiga Lithiumbatterier håller som bekant 3V. Kan det vara så att just den sorten är sämre?

    Med vanliga NiMH-batterier har jag däremot erfarit att de blivit märkbart sämre, eller rent av blivit kassa efter att ha använts i kyla.

    Svara

    1. Energizer 1.5V. Jag tror att de vid kyla har svårt att lämna tillräckligt hög spänning under last. Så fort de blir varma är problemet borta.

      CR123 tror jag ofta är ganska överdimensionerade för lampan de driver, och många sådanna lampor är digitala (har förstärkare), därför är problemet sannolikt mindre där.

      Den kalla vintern 2009/2010 gav jag upp lithium för att coloradon visade röd mätare och hängde sig. Samma problem med Canon EOS 450D, originalbatterier. Fototidningar är medvetna om problemet, de rekommenderar dubbla par batterier – ett som sitter så nära din kropp som möjligt. När kameran dör, byt batteri. Kan upprepas många gånger på samma par =)

      Hur som helst – haft mindre problem sän jag dissade lithium vintertid. Men det är stor skillnad på olika NiMH batterier, Illern gjorde fällttester på temat

      Svara

  3. Är det förresten rätt att mäta i lux, dvs. illuminans (belysning) i sådana här tester? Enheten lux definieras som bekant av lumen/m2. Det innebär att testet i praktiken gynnar de som kan koncentrera ljuskäglan mest. Mer riktigt borde vara att mäta ljusflödet (lumen), eller rent av intensiteten (candela).

    Svara

    1. Skillnaden är väl att Lux kan du relativt enkelt och entydigt mäta; du behöver bara en ljusmätare.

      Ta extremfallet; fotogenlampan. Att mäta något annat skulle krävt en test-sfär som kunde omsluta den.

      Hur man skall mäta om man har tid och bra utrustning är väl sånt som tillverkare och forum diskuterar i oändligheten. Sen så kommer det alltid ner till att en tillverkare hävdar Lumen, Candela, Hz, dB, mAh, W, kontrast m.m. som ingen annan kan reproducera, och mätmetoderna varierar så mycket att ingen kan säga vad som är sant.

      Nu gick ju testet till på ett relativt rättvist sätt och arrangörerna sa till om folk verkade ha lampan i flood läge. Visst premieras vissa lampdesigner, men alla vet ju vad som gäller och hur det är mätt.

      Svara

Kommentera

