Om rätten att vara anonym

På senare år har fler och fler sajter som är mot anonymitet etablerats, allt efter att hacker-/underground-/BBS-kultur gett vika för att det etablerade samhället gjort sig till en del av online-världen.

Jag är inte positiv. För min egen del är anonymitet inte ett måste. Mina dygder äro tusen, mina lögner är få och vita, och mina fiender är få. Jag skulle sakna min ytterst tunna mur av anonymitet, men den är inget jag måste ha.

Så varför finns inte jag på Facebook o.dyl.?

  • Jag tycker sajter som sätter avsaknad av anonymitet som normen våldför sig på personer och en fin historisk kultur.
  • Anynomitet är en del av det fria ordet och demokratin. Minoriteten skall kunna skydda sig från majoritetens förtryck. Anonymitet är ett skydd om man fäller ”farliga ord” kan bli offer för förföljse för politisk-/religös åsikt eller sexuell läggning.
  • Anonymitet är ett sätt att vara personlig. Genom att inte skriva ”Sven Svensson, VD Svensson AB, Ordförande i Svamlarnas Rixförbund” är det inte nödvändigt att förklara att mina åsikter är mina och endast mina egna.
  • Jag blandar inte privatliv med ytliga kontakter. Möter man mig professionellt är jag en yrkesman. Visst, lär vi känna varandra och de är trevliga så berättar jag gärna om bloggen osv, men inte direkt. (Jag går inte och hånglar med ytliga kontakter heller, varför skall alla vara intima med varandra egentligen?)
  • Anonymitet är ett sätt att tillåta unga att utvecklas. Man kan testa olika alias och identiteter, och slänga bort dom om man tröttnar på dem.
  • Att kräva att folk inte är anonyma är ett tecken på svagsint. Om folk kan skapa en identitet som ser ut som att den är äkta, t.ex. något som låter som ett riktigt namn, vad är poängen med att be folk uppge sitt namn?

En del hävdar att anonymitet skulle göra att det blev mer skitsnack.

  • Tja. Kanske? Men frihet är ett fint ideal som om det har ett pris, så bör man vara beredd att betala för det. Att driva en dålig linje bara för att det är enklast så är svagt-
  • Jag tror det är något fel på själva tesen att anonymitet enbart skulle ge mer tjafs. Se GCSE Forum. De flesta som hänger där har sina uppgifter tillgängliga för medlemmarna. Och till skillnad från en del andra forum så träffas många av oss i verkligheten, så det är verkligen ett av de forum där det är lite ”alla känner alla”. Det man säger får man verkligen stå för. Ändå så är det tjafs och forumbråk för jämnan, avsaknaden av anonymitet hjälper inte ett smack för att minska bråken. Men hehe, visst har det skojats lite på Geocaching events att det verkar som att vissa troll lägger mer tid på att bråka i geocaching forumen än att faktiskt leta cacher…
  • Finns det inte en stor risk att icke-anonyma forum drar till sig folk som älskar att diskutera formfrågor, engagera sig i pedanteri (ni vet, de där personerna som alla kvider inombords när man ser att de kommer till ett föreningsmöte? de där som kan diskutera om förra mötet verkligen uppfyllde paragraf 18 i timmar istället för att göra något vettigt)

Upplever inte att jag är någon anonymitetsmupp som är jätterädd för storebrors förtryck. Snarare att jag värnar om ungdomars rätt att utvecklas, det fria ordet, om demokratins viktigaste grundprinciper, om andra som faktiskt behöver skyddet.

Inte direkt att detta går ut över mig negativt…

  • Facebook har jag alltid tyckt ger ett litet lamt intryck, och den dagen jag vill finnas på fejjan kan jag skapa 20 tal identiteter och börja föda en fiktiv och intressant gemenskap. Lite som Sims, mina 20 alias skulle ha ett jättespännande liv med varandra.
  • Finns väl en community jag egentligen velat delta i, men efter att fått svar från deras ansvariga om deras idiotiska polcy så bestämde jag mig för att dissa dem. Framför allt ville jag delta med recensioner av utrustning, men kan det inte ske under former jag anser gynnar mitt frihetsideal så kan de ta sitt diktaturforum och dra något gammalt över sig. Mina recensioner kommer leva vidare här och endast här, eftersom att wordpress.com respekterar människors frihet, och det communityt inte gjorde det.

Våga stå för er rätt till er frihet, vägra delta i forum som kräver av-anonymisering, om ni står för dessa ideal. Din integritet är din rätt att bestämma över.

La resistance lives on.

Kommentera

