Var är mitten på ett rep?

60 meter rep - med mittmarkering

60 meter rep

Det finns lätta och svåra saker här i världen. Som: var är mitten på ett rep?

Enklaste lösningen är förmodligen att gå ut och hitta en yta som är minst halva repets längd, och lägga det dubbelt.

Eller så gör man det i en trång lägenhet, det är mer utmaning då! Det finns en myriad osannolika problem man stöter på när man försöker hantera 60 meter rep inomhus, visste ni t.ex. att man kan dra repet flera varv runt i lägenheten?

Lösningen slutade i att båda ändarna knöts fast i ett stadigt bord. Sen gick första turen bort till sängen, där riggade jag med en slinga och en karbin så jag kunde dra det nu dubbla repet genom karbinen. Sen letade jag mig tillbaka till bordet, och konstaterade att det blev till att dra repet runt ett ben på bordet, och gå tillbaka på sängen, in genom en ny karbin, tillbaka… någonstans i hallen tog det stopp. så där stod jag med en bukt som borde vara repets mitt. På med en markerande tejp.

Sen är det bara att samla ihop repet genom att från bukten dra det i varv efter varv runt sig själv. Till slut borta vid bordet konstaterade jag att mina ändar bara diffade cirka 2 decimeter, så lösningen var pang på.

Så, när repet skall användas dubbelt behöver man bara göra en dubbelåtta om mitten, snabbt och lätt.

En tredje lösning är att mäta. Men att måtta 30 meter är förmodligen lättare sagt än gjort utan ett måttband, och dessutom – man vill hitta den praktiska, verkliga mitten. Är repet kortare eller längre än vad man tror så kan måttad lösning resultera i olika långa ändar, vilket skulle kunna vara farligt.

 

Kommentera

