En liten kille åter hos sin mamma :-)

På väg upp för gatan får jag syn på en frusen liten ledsen kille. Men som tur är hittar en kvinna honom. Fast när jag passerar inser jag att konversationen är udda, ”vart gick din mamma?”

Stannar till och frågar om hon känner barnet. Inte alls, men här i kylan kan han ju inte stå, finns det någon information någonstans?

Hmm. Jag ringer polisen och vi tar med honom in i närmaste ingång. Barnet kunde typ ge oss sitt förnamn (men tyst, en enda gång, så det gav inte mycket), sen var det slut på information. Polisen ställer en bunt frågor om utseende, ålder, kläder. Sen hälsar de att polis kommer ASAP.

Polisen ringer upp någon minut senare och ställer fler frågor, verkar tala i flera telefoner samtidigt. ”då har han på sig tröjan fortfarande!” ah gött, polisen har någon på tråden som vet vilka kläder barnet borde ha på sig.

Ombeds gå till en affär inte långt ifrån där barnet stod. Kvinnan får så bråttom att hon glömmer påsen med det hon handlat. Jag plockar upp den.

En kille påtalar ivrigt att polis och mamma är en bit bort när han får syn på oss, vid detta laget är det tydligen välkänt att en liten kille är på rymmen.

Mamman skiner upp och springer och hämtar barnet när hon får syn på kvinnan som bär honom.

Allt fokus är borta från oss direkt. Hmm. ”då är vi nog klara här, här har du din påse förresten” säger jag. En polis vinkar och ler när vi avviker.

Nu när barnet är safe presenterar vi oss för varandra och skojar lite om att detta var dagens välgärning. Och att det var skönt att inte behöva hantera situationen ensam. ”nej, nu måste jag hem och borra! Det var ju det jag skulle göra idag!” säger tjejen.

Undrar om inte mamman kommer ha en hysterisk koll på sin lilla grabb framöver? Kanske köpa ett koppel 🙂

One Comment

Kommentera

