Geocaching: 2010

Hur sammanfattar man ett Geocaching-år?

  • 2010: 550 Found / Attended (including 9 events [1 mega] and 12 FTF). Total: 1983.
  • 2009: 531 Found / Attended (including 9 events and 13 FTF). Total: 1433.
  • 2008: 463 Found / Attended (including 5 events and 7 FTF). Total: 902.
  • 2007: 311 Found / Attended (including 8 events and 9 FTF). Total: 439.
  • 2006: 128 Found / Attended (including 4 events and 1 FTF) since July.

Man kan väl börja med att säga att 2010 var mer geocaching än något tidigare år.

Samtidigt så tillät jag mig att umgås med familj, flickvän, vänner och bekanta utanför geocachingen, och lyckades i år att undvika att få någon siffra att jaga mig. Det blev så mycket som det blev utan att överdriva eller stressa. Hade man siktat på powertrails eller offrat fler helger så hade man lätt slagit mitt resultat.

Samtidigt så var 2010 ett år då jag la mindre arbete på mysterys än 2009, bland annat för att förändringar i arbete och övrig fritid gjorde att jag upplevde att jag varken hade tid eller ork att sitta och lösa mysterys. Lite synd på sätt och vis, för FTF-mysteryjakten med Benrangel, J.Pixbo, Connivar m.fl. var roligt.

En annan aspekt var att jag på slutet börjat skaffa egen utrustning för T:4+ cacher, eftersom det blivit väldigt lite extremcacher av firningstyp efter att Tyskigoteborg lämnade sverige och jag blev utan utrustning.

2010 var också det första feta vinter-geocaching året, där jag och många andra började gå på isarna. Det började nog iofs redan i slutet på 2009, men t.ex. blogginläggen från Rubbesjön var talande.

Det var väl också ett år där mitt fotograferande fick mer och mer utrymme. Jag började experimentera med konverteringar från RAW och har numera massvis med gigabyte RAW liggandes på en hårddisk. Systemkameran uppgraderades, och jag skaffade en del trevliga fullformat (även småbildsformat kallat) objektiv, framförallt ljusstarka fasta objektiv (engelska speedy primes låter dock coolare än motsvarande svenska). Investeringarna i klätterutrustning har väl gjort att man inte har råd med de tuffaste proffs-objektiven, så jag är fortfarande utan ljusstark normalzoom eller ljusstark telezoom. Tills vidare känns det som jag klarar mig, normalzoom behöver jag inte så mycket.

Det är främst när jag plåtar idrott för släkten som ljusstyrkan i teleobjektivet blir ett problem, men där är ju det ju främst släktingar som skall bli nöjda, och de kräver inte perfektion. Men man kan väl säga som så att jag stör mig en hel del på de puckon som byggt belysningen i en viss sporthall, noll omtanke på oss fotografer som inte haft råd med värsta proffstele. Hur svårt kan det vara att fatta den logiska kedjan: Sporthall => Sport kommer utövas här => Foton kommer tas => Förmodligen inte av proffs => De har inte proffsobjektiv med F/2.8 på tele => De behöver ljus. Morr. Puckon. Sätt in mer lampor!

Årets stora geocachinghändelse var väl annars att FAD äntligen blev MEGA. Gött att få en mega-icon pimpad på sin profil. Men det jag mest kommer ihåg var FBD där repklättringen som gav fina foton och lite kul filmsnuttar.

Därav hoppar man väl snabbt och smidigt vidare till att jag börjat vlog:a lite grann. Än har jag väl inte riktigt hittat formatet, men det jag fått upp hittills är ganska mycket i min smak. Det skall vara kort och rappt, ingen orkar med långa snuttar. Snack måste vara minimalt om det alls skall med, jag vill undvika att det blir pinsamma podcasts. Eventuellt kommer det bli lite från T:4+ cacher framöver, vi får se hur det blir med den saken.

Se även:

    One Comment

    Kommentera

