Årets andra dag (geocaching)

Först så åkte jag ut till Olskroken och tittade på Olskrokens klätterapa. Kändes som om en cache jag bör ta mitt i natten, eventuellt med lite utrustning för att säkra mig.

Vidare till The Railway Bridge som hittades, men ändå var lite utav ett fiasko;

”loggboken var nästan full så jag bytte den” vore en fin omskrivning! Tyvärr norpade vinden loggboken och jag kunde inte återfinna den 😦 ett kvitto moddades till loggbokstorlek. Ber så mycket om ursäkt för mitt FAIL. Behövde redskap för att finna cachen, som satt lite ”evil”, återplacerad på ungefär samma sätt.

Vad skall man säga… okej, lite spoiler här, blunda om ni är känsliga: för att hitta den behövdes spegel, eftersom den sitter UT – BAKOM – IN så den inte syns från någon riktning. Sen var den intryckt så långt in som möjligt, snett bakom en mutter, att det även när jag hängde ut och tryckte handen så långt in som möjligt var den omöjlig att nå, fingrarna var förmodligen för stora. Jag antar att den satt mer evil än det var tänkt… eller så har ägaren extremt svart humor. Nåväl, med hjälp av spegel, ficklampa och penna lyckades jag lirka ut nanon så att den gick att komma åt med fingrarna.

Loggar, allt är frid och fröjd, ner med med loggremsan i locket, skall skruva ihop burken, loggremsan trillar ut och är borta. Den finns helt enkelt inte i närheten av där jag står. Cirkulerar och letar en bra stund, den är helt enkelt bortblåst. Suck. Antar att någon geocachare på andra sidan Göteborg undrar vad det är för loggbok som kommer flygandes. Snacka om frustrerande. Lyckas få ihop en tillfällig loggbok med hjälp av ett kvitto.

Tillbaka till Olskroken, hoppar på en buss, inser att den inte riktigt har samma uppfattning som jag om vad en bra färdväg är, så jag hoppar av ute på Hisingen. Man kan väl säga som så att jag blir något trött på de lokala ungdomarna som är allmänt störande och leker lekar som potentiellt kan ha sönder deras omgivning (inte direkt så att vi civiliserade landkrabbor vågar tillrättavisa halvkrimminella kidz från denna nedgångna ö…) . Nåväl, med lite tur så håller busshållplatsen för att man knuffar in varandra i glasrutorna gång på gång, djäkla bra hålf på dem!

När jag väl närmar mig säker mark och går av mitt tredje fordon borta vid Frihamnen för att geocache:a så är jag inte helt lycklig över att fler går av där, tilltron på mänskligheten är inte på topp just nu. Så inser jag att de ser extremt fredliga, hjälplösa och förvirrade ut. Visar sig vara engelstalande fransmän av något exotiskt ursprung. Visar sig att de letar efter ett vandrarhem ute vid Ringön industriområde. Märkligt. ”Are you sure your map is correct?” frågar jag. ”yes”. När vi närmar oss området där deras vandrarhem skall ligga börjar de undra. ”What kind of neigborhood is this?” ”Industrial, magazines, and stuff, kind of weird place for a hostel” svarar jag. De börjar bli väldigt tveksamma. Med lite research från iPhone så kommer vi fram till att deras hotell ligger bredvid Ullevi och så det är ett enormt FAIL över deras karta. Jag kollar upp hur man spårvagnar sig bort till Ullevi, men det innefattar att gå tillbaka och sen snurra runt med ett spårvagnsbyte. Efter lite snack kommer vi fram till att det är mycket bättre om de bara går över bron, förbi centralen, hittar bort till GP-huset, och sen tar Odinsgatan bort till hotellet. Ritar en liten karta för dem också 🙂 De är riktigt lyckliga och muntra, och jag lämnar dem och börjar geocache:a igen.

Det blir ”typ” en DNF. Dvs, jag tycker det är kallt och att hjärnan inte riktigt vill vakna, så jag lägger ner jakten eftersom jag känner att jag säkert hittar denna cache någon gång, men det kommer inte att bli idag.

Kommentera

