Ute på Vrångö i vintern!

För ungefär en vecka sen började viljestyrkan vekna ute i ovädret – att ge sig ut på Vrångö Promenadevent verkade hemskt när man höll på att gå under i ovädret. Men sedan blev vädret bara bättre och bättre, och dagen till ära var det jättefint väder. Så det blev verkligen härligt att ge sig ut 🙂

Först ut var min cache A Tribute to Sanoj’s Vrångö. Jag och Kaprifol stannade en bit bort på berget och tittade ner på spektaklet. Fick frågan om jag skulle ner och och logga nerifrån, och hörde Bgel (mannen med det mysteriska bytet av nickname) svara ”Det är ju hans cache”. Heh, liknande scener upprepade sig några gånger, folk hade inte riktigt hajat att Vrångö är ”min” ö, jag äger nästan alla cacher där och har loggat den enda cachen som inte är min.

Därefter stressade man vidare mot WrongÖ, min äldsta cache. Lite smått undrade jag varför alla hade så bråttom, en liten ö med fem cacher – varför stressa? Men men, jag antar att de andra var höga på adrenalin och drömmen om att få logga en ny cache. Och så kanske de inte bar 5-10 kilo fika på ryggen 😉 Eftersom jag inte hade cachen i GPS:en så var det riktigt spännande, jag följde de andra och hade faktiskt ingen som helst minnesbild av hur man kom dit, och dessutom var man uppenbart på en helt annan väg än jag tog dit första gången.

När vi stannade så bad jag Exploristen om koordinaten till nästa cache, och han beam:ade över den med Share wirelessly funktionen. Så började folk gå, men GPS:en visade fel riktning. Jag skulle precis stanna upp och kalibrera kompassen när jag ser att folk verkligen går helt fel. Tittar på kartan och funderar. WTF? V är på väg mot Vrångö nature trail och istället för att gå till stigen knappt hundra meter bort i lätt terräng och väl utmärkt på Friluftkartan Pro, så beger man sig iväg på 300+ meter terräng och halkar runt på is och berg. Hur tusan tänker folk? Jag var längst bak och övervägde en stund att gå till stigen och komma fram före de andra, men drog slutsatsen att det mest socialt accepterade var att följa efter det smått idiotiska lemmeltåget. Väl framme så frågade jag lite hur man egentligen hade tänkt 😉

Vidare! Ingen tog någon som helst paus för att njuta av ön, t.ex. finns ett fint utkiksplats som man ser från byn, men målmedvetenheten var på topp, utan i rask takt gick man mot närmaste cache. Uppenbarligen gick man efter GPS-pilen, för det det var inte den mest gena turen genom byn heller. Märkligt. På vägen passerade vi en bunt jägare, och den första vi stötte på sa jag glatt ”Vi är inte ätliga!” och han skrokade glatt ”Inte är jag kannibal heller!”. Vidare ut mot Shelter of Mount Vrångö där cacharna verkade väldigt nöjda med det lilla fina gömstället jag hittat. Här var det äntligen dags att fälla ut liggunderlagen och mumsa i sig fika. Jag hann nog äta en fjärdedel av vad som var packat innan det var dags att bege sig mot nästa cache.

Konceptet ”dagstur” är tydligen inget dagens cachare känner till (inte för att dissa tempot, men ön var tömd ca 2 timmar före den redan anmärkningsvärt korta tiden för vandringen i eventplaneringen). Geocacharna verkade väldigt nöjda med cacherna, men samtidigt kändes det som om de lixom gick miste lite av det fina jag upplevt på öarna. Tar man det lite lugnare så får man se och uppleva så mycket mer.

Sist ut loggades Kilen’s Vrångö Brandstation och sen blev det 20 minuter eventmingel innan Schnell Zug: Das Boat förde oss tillbaka mot civilisationen.

Idag valde jag att inte ha med mig systemkameran, för att få mer rörlighet och så. Det ger en viss frihet att kunna vara helt oförsiktig. Samtidigt så tyckte jag det var lite synd att fotoresultatet inte var up-to-standard. Kompakten är bra för effektfulla närfoton där kvalitén inte behöver vara tiptop, men landskapsfoton blir lite tråkiga. Visst duger de för små 400×300 bilder, men jag har börjat kräva mer. Hmm. Kanske spana efter någon kompakt med APS-C sensor? Får fundera på det framöver, vad är en kamera som duger för normal geocaching men som ger riktigt bra bilder….

Även bloggat om detta: Hallén, Exploristen, Hebb.

Kommentera

