Fantomen är hård mot de hårda, fisken är blöt mot de blöta

Mina tre loggar på en cache. Undrar om någon kommer bli sur?

November 28 by blaufish (1950 found)

”Last visit: Monday, 30 August 2010”. Ägaren verkar ha slutat för säsongen och ingen gör underhåll här, tydligen är Find den nya typens DNF-logg. Jag har en plan att logga 20.000 Find imorgon, ”Found: Var inte här, hittade inte heller cachen”.

November 28 by blaufish (1950 found)

4 personer gjorde DNF här, och de tre senaste före oss har inte heller hittat den!

November 28 by blaufish (1950 found)

Vad menas med Found loggarna från folk som inte hittat cachen? Hade vi sett att de två senaste egentligen var DNF hade vi inte letat så länge. I likhet med övriga hittade vi den inte.

Bakgrunden:

  • 26 oktober – en kille ”Write note” loggar att han DNF:at tyst några veckor tidigare, och skrivit till ägaren att cachen är borta, och gjort återbesök. Mao, cachen försvann förmodligen i början av oktober. Tyvärr loggar inga av av sina DNF som DNF, så två incidenter syns inte. Eftersom killen är övertygad om att den är borta borde han kanske egentligen lagt ”Needs maintenance” också, men det är ju något man kan vara försiktig att göra tidigt.
  • 13 november – två sköna lirare anländer och likt åtminstone en tidigare cachare så DNF:ar de rejält. Men, istället för att logga DNF, så loggar de – tydligen avsiktligt, båda två gör samma sak, Find loggar med innebörden att de inte hittat ett smack. Visst kan man göra det av misstag, men det verkar som de avsiktligt lägger Find loggar på cacher de inte hittar.
  • Ägaren har tydligen inte agerat på 1 mejl och 3 föregående loggar om att cachen är borta. Ägaren har sannolikt lagt av för säsongen eftersom han slutat logga in, vilket naturligtvis är upp till honom att besluta om. Men varför loggar man Find på hans cache som för närvande är FUBAR?

Vi diskuterade vad minimum nivån för att logga Find är. Jag och Iller konstaterade att vi agerat olika. Jag loggar Find om jag hittar delar av en trasig cache. Iller har däremot stått med ett föremål i handen, som jag som loggat den tidigare intygat verkligen är en genuin del av originalcachen – solklar Find tyckte jag.  Tydligen tycker andra det är okej att logga Find på cacher de inte hittat, där ägaren är inaktiv och inte ens kunnat svara på om de verkat hittat rätt potentiellt gömställe. Morr. Med den här logiken kan man ju slå världsrekord i loggade cacher på nolltid.

Vill absolut inte påstå att jag är felfri, jag loggar t.ex. med fotologg när det känns rimligt (t.ex. i stockholm var en cache innanför tillfälligt avspärrat område, då hoppade jag upp och lyckades knäppa av en bild där cachen precis syns. Därmed kunde jag logga Find utan att faktiskt bryta mot en förbudsskylt. Definitivt ett fett gränsfall, och jag rör mig definitivt i gränslandet då och då. Men att lägga Find när man gör DNF är ju helt djävla absurt. Kan man inte ens påvisa något som tyder på att man hittat en del av cachen (t.ex. en magnet, en trasig fiskelina, en krok) så är det ju helt absurt utanför alla rimliga nivåer.

Vi skämtade en hel del om att lägga Find loggar på allt vi DNF:ade denna dagen. Bakom ironin låg en hel del irritation och allmän upprördhet. Rättning i ledet, för tusan!!!

Signerat,

Vän av (o)ordning

Kommentera

