Souvenir i Geocaching.com

Geocaching.com har plockat in något från ”virtual geocaching” (Gowalla, Foursquare osv) världen:

(konsttjejen har ring i näsan, projektledaren ser ut som hackernörd, gc.com verkar vara en härligt stereotypt, lite som en saga)

Så, är detta bra?

  • Det haltar på att sidan är extremt usel och svårnavigerad. Du märker inte att du fått dem, jag hade 10/10/10 mojjan sedan länge tillbaka utan att veta om den.
  • Detta är ett trick för gowalla, foursquare m.m. att ge deras nonsensspel en innebörd. Geocaching lever på den där känslan ”Jag skall ha varit på det där coola stället, jag skall ha klättrat den där hemska mojjan, jag skall ta mig tusan hitta den här cachen – hur svårfunnen den än är”. Dvs, spelet känns redan äkta och är beroendeframkallande i sig.

Så, min misstanke är att man tillför något som åtminstone för mig känns ganska meningslöst. Jag har sett Gowalla och vet att söta pins och items är fint att ha, men det kommer inte i närheten av den beroendeframkallande känslan som Geocaching har. Och i gc.com finns den naturliga nivån av accomplishments helt IRL – folk impas av att man loggat mycket eller svåra cacher. Därmed så tror att Geocaching egentligen inte alls behöver detta. Man behöver inga söta lull lull för att skapa beroende, de som fastnat i geocachingen är redan extremt beroende av spelet.

Men – det finns nog två anledningar till att det skulle kunna vara bra för Geocaching.com att ha detta:

  • De arma stackars själar som sitter fast i virtuell geocaching har förmodligen inte insett att de är fast i en blek skugga av verklig geocaching. Genom att lura Gowalla/Foursquare användare ”här har ni också några söta iconer” så kan vi befria dem från dessa sämre spel och få in dem i det bättre, mer givande och tusenfaldigt mer beroende framkallande spelet. Vi behöver fler geocachare, det är ju bra för att säkra nya generationer och få ut nya cacher. Gowallafolket får en roligare upplevelse och mindre fritid efter att vi ”befriat” dem från skuggvärlden.
  • Den yngre publiken uppskattar kanske söta iconer? Mao, vi kanske kan sprida geocachingen neråt i åldrarna med lite glad grafik.
  • På GCSE-forumen finns en bunt mystiska statistiktroll som skapar konstiga mål att nå olika – komplett ointressanta – statiska resultat. Och deras statistisk bragder är så viktiga för dem att de vill att alla andra skall anpassa sig efter deras vansinne. (Jag älskar att slänga in ironiska inlägg i forumet i de totalt vansinniga trådarna dessa tokar skapar).  Men hur som helst kommer det säkert finnas en bunt statistiknördar som inte vill ha dessa iconer – men de måste ha dem alla (When are they going to stop? When I caught ‘em all!).

Hur som helst, här är den – min souvenir:

 

10/10/10

10/10/10

Kommentera

