LED Lenser L7

GCSE debaterade att LED Lenser L7 går för 249:- på CO.

Jag hamnade på en buss med ett stökigt ungdomsgäng som var i behov av akut lobotomi, så när jag äntligen fick gå av så var jag trött i kropp och själ och undrade hur jag skulle få mig på gott humör. Insåg att jag borde köpa en kaffe att höja humöret med. Insåg sen att det fanns lite kul saker på klasse jag behövde, och att jag kunde kolla på L7:an när jag var där. Slutade med att jag köpte lite bra att ha saker, bland annat L7:an. Nedan följer min recension, man kan väl säga som så… ”OK men lite fattig jämfört med P7:an”

Slog till på en L7 i ett impulsköp (var förbi klasse).

  • L7 känns extremt plastig jämfört med P7
  • Den härliga fokuseringsmekanismen i P7 är bytt till en skruvmekanism i L7. Betydligt sämre känsla.
  • Bra ljus
  • Vikten är mycket låg
  • Den är väldigt dåligt balanserad eftersom nästan all vikt sitter i batterierna, och de är tre AAA pressade in längst bak, resten av lampan är viktlös
  • Att byta de tre AAA mot lättvikts batterier (lithium) gör mycket för att ge bättre balans i lampan.

Jag tycker det är en OK lampa, åtminstone efter batteribytet, men jämför man den med en bättre lampa så känns den lite plastig och fattig.

Att den väger så lite kan jag tänka mig är ett stort plus t.ex. vid lättviktsvandringar, eller om man vill hänga den runt halsen medan man vandrar.

Men är lättvikt den främsta anledningen till köp så tycker man kanske borde titta efter en mer avlång lampa baserad på AA-batterier, så att man kan sprida ut vikten bättre. Jag tycker obalansen i viktfördelen gör att den känns onaturlig i handen.

Kommentera

