Lite nya prylar

Var lite wild and crazy och tog vägen om Media Markt, eftersom det var lite sent på dygnet för att gå till en kamerabutik. MM brukar ju kritiseras för att de kör rena darknet kring sina priser, men wtf, jag benchmarkade dem mot mot Scaninavian Photo med hjälp av mobiltelefonen och insåg att Mediamarkt faktiskt är extremt prisvärda på vissa produkter:

Minneskortet Sandisk Compact Flash 32GB Extreme 60mb/s (UDMA) var drygt 23% billigare på MM, så det var bara att slå till.

För det priset var det inget problem att plocka med sig ett extra Sandisk Compact Flash 4GB Ultra 30MB/s kort också, det var ju hur som helst till summan sätt billigare än var jag förmodligen skulle handlat annars.

Ett nytt displayskydd till iPhone kan ju behövas, jag har ju motbevisat att Invisible Shield tål vad som helst. Det låg ju på listan över saker jag måste skaffa senare, så det handlade mest om att ta kostnaden nu istället för senare. Dessutom tror jag Copter är lite billigare än Invisible Shield?

Sen så snurrade jag runt och tittade på en massa prylar som är roliga men som man inte behöver. Jag tänkte att det inte var något problem, för jag har ju god karaktär.

Gud vad jag skrattade när jag fick syn på en OBH Nordica brödrost med inbyggd radio. Jag rostar aldrig bröd, men den dagen jag ändrar mig så måste jag ha en sådan. Jag skrattade glatt när jag gick ifrån den, det gör mig så lycklig att någon skapat en brödrost med radio i. När jag var student brukade vi skoja om att bygga in FPGA och AI i en brödrost, ”bara för att man kan”, nu känns det som att verkligheten börjar närma sig vår vision.

Så var jag plötsligt vid kommunikationshyllan och fick syn på Topcom Protalker PT-1078. Robust. Vattentät. Tål att dränkas. Flyter. Sexig antenn. Många knappar, men inte för många. Färgstark (jag är övertygad om att svart eller cammofärg är för puckon – varför avsiktligt göra prylar att tappa bort?).

Här började jag inse att jag höll på att spränga min budget (typ den jag tänkte ut på bussen på någon 30-sekunders fundering) med hästlängder. Men, argumenten för köp vann ganska snabbt:

  • Jag var duktig och lät bli att köpa ny PMR till de senaste FAD:en. Om jag minns rätt så var 2006 utan PMR, och både 2007 och 2008 var med samma PMR. 2009 glömde jag PMR hemma, om jag inte missminner mig. Det borde innebära att jag har haft mental rätt att uppgradera åtminstone 2008 och 2009, så jag är värd en ny PMR!
  • Jag var duktig och åt en lagom stor portion mat och lyckades låta bli efterrätten trotts att de andra mumsade i sig den (gud så svårt, men jag drack kaffe istället). Har jag haft god karaktär kring maten så har jag ju rätt att skämma bort mig själv!
  • Trotts allt, pengar på hög gör mig ju knappast lycklig!
  • PMR:en kan rädda mitt liv! Okej, lite långsökt, men den är robust och syns om jag tappar den. Det är klara WINs om man är i underjorden och något går fel. Eller om man är ute i FAD-natten. Att den flyter och tål att dränkas är feta WINs om man är i en gummibåt som sjunker. Kort och gott, det känns som om denna PMR bär en osynlig stämpel ”Geocaching – T:5 Approved!”. God damn it, undrar om någon kan rita ett fett cool logotyp till mig?

Kort och gott, bara att slå till och köpa att det äter upp mer pengar än jag tänkt mig. Men men, jämför man med att köpa kameraprylar så är minneskort och PMR ganska billigt.

Slog till på lite Litiumbatterier också. Skall pröva att väga AAA:orna i handen sen, misstänker att jag kan klippa lite prylvikt genom att byta de alkaliska i min Ledlenser P7 till Lithium. Osså blir det lite Lithium AA till GPS:en  man måste ju ha lite POWAH! för få god karma till FAD-helgen. Man måste mata sin Garmin med lite gott för att den skall vara snäll mot en.

Kommentera

