Med rätt prylar kommer man hem

Min Samsung GT-B2100 är grymt användbar. Man har den alltid med sig. Det är lite svårt att göra den rätt på foto, för kameror har svårt för ljuset från den. Kort och gott så lyser den upp bra på upp till 1 meters håll, men ger promenadljus som är ganska behagligt att gå med i kanske upp till en timme, sen blir nog ögonen lite trötta av arbeta med den typen av svagt LED-ljus. Men kort och gott så har man vad man behöver för att klara sig i lättare skog i några timmar, om man måste.

Så idag hade jag ett val – gå tillbaka längs vägen, och ta kollektivtrafiken hem. Eller gena genom skogen. Ut i terrängen verkar ju inte så lovande efter att allt naturligt ljus tagit slut. Men så kikade jag på openbicyclemap med hjälp av Geocaching app:en till iPhone, och såg att det verkade gå jättefina stigar. Så mycket ström hade jag inte i min iPhone, så jag tryckte på on-knappen på mitt ladd-case, så började det ladda upp min iPhone. Startade lysdioden i min Samsung GT-B2100, och drog igång min Garmin Colorado utifall att iPhone skulle krångla. Naturligtvis hade jag min komapktkamera med mig, så jag kunde plåta min lysande GSM-telefon.

Damn, lite prylnörd är jag nog.

Hur som helst skall openstreetmap gänget ha en enorm kram för sitt arbete. Det är ta mig tusan otroligt hur bra stiginformation det fanns. Visst, bitvist kan man tycka att stigen var mer lera än än stig, men det är coolt att någon dokumenterat även de lite mer inofficiella stigarna som ingen sköter om. Riktigt trevligt att bo i ett område där någon är så duktig att bidra med data till OSM. En vacker dag får jag ta mig i kragen och lista ut något sätt jag också kan bidra till OSM. Ni vet, den där magiska dagen som kommer någon gång, då man har en massa tid… 😦

Kommentera

