Ens teknikminnen avslöjar ens ålder

Jag insåg lite roat att mina diskar är Terabyte stora. Just nu är det en riktigt fin period när vi precis kommit över från Gigabyte till Terrabyte, så att storlekarna är nere på sköna ental. Det kommer dröja några år innan vi är där igen, på Petabyte. Och förmodligen hinner jag se Exabyte och Zettabyte under min livstid också.

Jag tror min första hårddisk var 20MB, eller kanske 40MB. Lite osäker på siffran. Alltså inte Gigabyte, utan Megabyte!  Ärligt talat så var det familjens dator och inte min egen, jag tror min första helt egna hårddisk var på ungefär 100MB.

Jag vet att jag moderniserade med 500MB hårddisk någon gång, senare blev det en del 3GB och 6GB hårddiskar. Just 6GB är väl lite lustigt eftersom jag idag har 6GB RAM.

Jag minns IBM Deathstar; som många andra köpte jag IBM för att IBM gjorde riktigt bra grejor. Jag hade tur och köpte IBM:diskar precis före produktionsproblem – kompisar hade otur däremot, och köpte precis innan ryktet om Dödsstjärnorna börjat sprida sig. Tre bekanta fick diskkrasher under väldigt kort tid efter köp, och åtminstone en av dem fick en krash nästan direkt på den garantidisk han fick som följd av att den första krashat.

Om jag inte missminner mig så var min första egna PC en AMD 386-klon som var rejtad för 40MHz men nerklockad till 33MHz för att det gav mindre minnesstalls och bättre genomsnittlig prestanda. Man hade inte så mycket minnescache på den tiden…

Familjens första dator var en Intel 8088, alltså en busstrypt 8086:a. Vädligt väldigt retro. Ägde aldrig någon Comendore, Amiga, Atari, Nintendo, Sega eller allt det där andra man skulle ha ägt. Ungefär som att man måste ha en Mac idag för att vara häftig, förr skulle man haft sådant där. Logiken bakom varför man skulle ha de där maskinen förstod jag nog aldrig riktigt, eftersom Sierra gjorde spelen för PC…

Kommentera

