Att tänka på när man skall rösta

En demokratifråga i dessa dagar: skall vi stoppa EU’s planer på att censurera Internet? Man kan verkligen fundera på om man vill göra vad man kan för att stoppa demokratifientliga partier som till exempel S eller FP. Bra blogginlägg finns även här. Kort och gott, politikerna vill kunna visa att de inte är ansvariga för att det finns dåliga saker på internet, och kunna utöka vad de stoppar lite godtyckligt. Att man redan vet att blacklist-systemen inte fyller sina syften; de stoppar inte åtkomst för dem som vill, och de skyddar inga offer, struntar dom i.

Jag tycker att den gamla USA inställningen till underrättelsetjänst, som skrotades vid 9/11 var bra. Man hade glasklar skillnad mellan polis och underrättelsetjänst, och man bestraffade underrättelsetjänsten när man bröt mot den. Så länge en mycket liten skara människor fick lov att avlyssna och målet endast var fientliga stater (och tja, allierade stater, och industrispionage mot utlänska företag…). Men inte ens i USA fungerade det, när terroristhotet blev stort nog monterades folkets skydd mot staten ner. FRA-lagen är dålig för att den är för lätt att missbrukas och politikerna vill missbruka den.

Internetcensur är dåligt för att de första året kanske man lyckas hålla Bodströms och hans kompisar från filtret. Sen kommer nedmonteringarna av vår frihet. Varför skall ärligt folk ha tillgång till Wikileaks, den är ju redan deklarerad som ett hot mot svensk trupp? Cryptome.org är ju också sådan där sajt man ifrågasätta, de har ju avslöjat hur en massa nät- & mjukvaruleverantörer sammarbetar för att underlätta för polis/underrättelsetjänst att kolla uppgifter om vad vi har för oss, utan prövning i domstol. Andra sajter som rör sig i gråzonen mellan lagligt och olagligt är också kandidater för att tas ner. Tecknade bilder är ju farliga grejor som måste bort. Fildelning naturligtvis, och sajter med blandat lagligt & olagligt material.

Främsta anledningen att inte rösta pirat är de inte är tillräkligt tydligt för min grundläggande politiska värdering, men främsta anledning att rösta pirat är samtidigt att jag anser att ”mitt parti” övergett sina politiska värderingar och ägnar sig åt… ja, bra fråga.

Den enda av PP hjärtefrågor jag tycker är dålig är egentligen de kring upphovsrätten. Grundkonceptet måste vara att konsumenterna betalar för sig. Att mediaindustrin självmant har extremt svårt att få till bra tjänster, är för bra på lobbyverksamhet, och har för mycket jurister, förklarar PP’s bakgrund. För min del som gammal man är det dock ganska enkelt: gå till affären, köp en DVD, titta på den. Jag vet, jag är en gammalt kuf från 70-talet. Jag är som en uråldrig monolit som tittar oförstående ner på små barn som leker nedanför mig. Men i min värld är det naturligt. Placera mig på ett museum om ni vill.

Har inte bestämt mig hur det blir, och jag bloggar nog inte om det. Men blir det en röst på PP så är det en röst för att många av deras frågor är bra, och för att partiet jag egentligen stödjer borde begå seppuku och inte återvända innan de lyckats födas igen. Kan mitt parti inte resa sig som fågeln Fenix så har de inte mycket framtid för sig. Man måste vara sann mot sina värderingar om man skall förtjäna röster.

Kommentera

