Fotobok #3

Nu så har blivit ett par stycken fotoböcker;

Fotobok 1 – Barn/familjebilder

Gåva till nära släktingar.

  • Fotobok XL
  • Fyrfärgstryck, raster
  • 26 sidor
  • Fotograf: Blaufish
  • Kamera: EOS 450D
  • Objektiv: Tamron SP 90
  • Objektiv: Canon EF 70-300 IS USM

Fotobok 2 – Fjällvandring 2009

  • Fotobok XL
  • Fyrfärgstryck, raster
  • 58 sidor
  • Fotograf: Blaufish, Kaprifol
  • Kamera: två olika Canon IXUS

Fotobok 2.5 – Fjällvandring 2009

  • Fotobok XL
  • Fotopapperstryck
  • 58 sidor
  • Fotograf: Blaufish, Kaprifol
  • Kamera: två olika Canon IXUS

Fotobok 3 – Tyskland 2010

Semesterbilder, Amphi Festival 2010, och Geocaching

  • Fotobok XL
  • Fotopappertryck
  • 50 sidor
  • Fotograf: Blaufish (Drygt 80-90%), Kaprifol
  • Kamera: EOS 450D
  • Objektiv: Tamron 18-200
  • Objektiv: Canon EF 50
  • Objektiv: Tamron SP 90

Det kändes redan när jag editerade boken på datorn att den skulle bli något riktigt bra, och strax efter att man öppnat på jobbet fick man ett kvitto på det. En kollega bad att få kolla på boken och sa sen ”Jag önskar jag var lika duktig som du”.

Bildmaterialet till boken är naturligtvis bitvist riktigt bra, eftersom jag tog 4700 foton under 12 dagar. Depth of Field används ibland för att förstärka bilder, bl.a. har jag en bild på tre måsar där kort (men inte jättekort) DoF används för att  få måsarna i fokus och bakgrunden suddig (men inte för suddiga. Ett foto på Kaprifol togs med superkort skärpedjup så att hon är knivskarp och bakgrunden bara är härligt diffus.

Tillgången till tre objektiv var naturligtvis en styrka; även om superzoomen fick stå för massfotograferandet så lät SP 90 med sin Macro-förmåga och 2.8 bländare mig att ta några få sådär underbara bilder som bara sådana objektiv kan ta (självklart fick ett av dem vara första bilden!). Och EF 50 med bländare 1.8 gjorde det möjligt att fota i extremt mörka förhållanden, så det gick varmt när man var i mörka källarkrogar eller på Amphi’s inomhusscen!

Användningen av bildmaterialet är dessutom lite nytt för mig. Nästan alla uppslag har nämligen ett foto som bakgrund, en bild som får utgöra bakgrund för de två sidorna (dvs 60x30cm). Oftast är det ett foto som är väldigt abstrakt, t.ex.

  • närbild / macro-foto
  • en yta eller en vägg
  • färgstarkt scenfoto från amphi festivalen
  • vackra glasfönster från kölner dom
  • FLIR-bild av mig och Kaprifol

Men så hade jag många vackra bilder på Kaprifol i olika omgivningar, där jag fyllt ut med bilder och lämnat ytan med Kaprifol fri. Blir väldigt effektfullt och närgånget.

På det hela taget kändes det som att min tredje fotobok hade lite mer ”edge” än mina tidigare kreationer. Fotorna var coolare, bättre och mer varierade, och framför allt så kompositionen av sidorna med väl valda bakgrundsbilder lite mer fränt.

Kommentera

