Fotovandringen i Kungsbacka, del 2

Tydligen så gick det ganska dåligt för båda mina bilder i GeoBloggens omröstning. Lite sorgsen måste jag nog erkänna att jag är, jag tyckte de hade vinnarpotenial.

Bilderna var tekniskt sätt de mest avancerade fotona i tävlingen,

  • Dels hade jag ett intressant objektiv (Tamron SP 90) och kunde utnyttja dess F/2.8 bländare för att ta foton av helt annan karaktär än vad övriga deltagare kunde (de flesta packade mer standard-prylar), vilket även framgick tydligt på fotorna.
  • RAW konvertering har använts för att kunna få den kontrast, färgton och saturering som jag tyckte skapade den mest intressanta återgivningen av råmaterialet. Motsvarande kamera-JPEG var inte lika intressant.

Själva motiven är dessutom plötsliga händelser som fångats snabbt och impulsivt, utan att någon avsikligt poserar.

Bara att konstatera: jag är mitt eget största fan 🙂

(Antar att de som följt min bildstil gissade sig snabbt till vilka som var mina foton?)

Foto i foto

Det här fotot togs ganska snett ifrån fotografen, på kanske 2 meters håll. 90mm gör att det blir inzoomat. Bilden har sen vridits för att ett subjekt (kameran) skall återges rakt längs bildens upp-ner axlar, för att se bra ut i nerskalning. Slutligen har jag klippt ut en fyrkant som är ungefär den största fyrkant man kunde få ut ur det vridna materialet, med någon mindre anpassning utifrån vad som ger snyggast komposition.

Händer

I detta fotot blev hudtonerna kanske lite onaturliga. Jag funderade på om jag skulle höja saturering mer på bären och kepsen och behålla det övriga på ett eller två snäpp mindre saturering än i denna bilden, men tyckte att det kändes mer ärligt att lämna ifrån sig en ren ”direktframkallning från RAW” än något genomarbetat trixande med olika satureringar i olika delar av bilden.

EDIT: Del 1. Flickr.

One Comment

Kommentera

