Brännö – Asperö

Jag och Kaprifol stack till Brännö och Asperö för någon dag sen. Första målet var att logga de tre nya cacherna, vilket gick galant, och där träffade vi även några geocachare som ”vandrade mållöst genom livet” (dvs de satt och njöt av solen utan att ha GPS med sig) som insåg vad vi höll på med. Lite roat insåg vi att de instinktivt satt sig två meter från en cache de inte kände till.  Därefter gick vi runt och badade och fotograferade.

Åkerhumla @ Brännö

Åkerhumla hittade vi bland blommorna på Brännö!

Trädgårdshumla @ Brännö

Trädgårdshumla gjorde åkerhumlan sällskap någon minut senare bland samma blommor bredvid vårat lilla läger.

Efter lite bad och sol började vi drömma om mat, så vi vandrade längs Husvikvägen mot värdshuset, och fick se en liten söt vagn som säkert fyllde en viktig funktion på ön.

Vagn @ Brännö

Väl framme vid värdshuset insåg vi att priserna verkade lite väl saftiga för vår lilla sommartur, så vi valde att gå mot cafét nära rödsten istället.

Konstverk @ Brännö värdshus

Vi träffade på några tyskar som precis som oss valde att söka sig mot Cafét. Kaprifol språkade Engelska med dem, trotts sin utmärkta tyska, medan jag glatt språkade på i min gramatik-befriade och svensk/engelsk inspirerade tyska. Lyckades hålla mina favoritcitat ute ur leken (”Gehen Sie raus!”, ”Jawohl!”, ”da drüben!”) och det fungerade riktigt bra, men som jag märkt tidigare – talar jag tyska väljer tyskar att svara på Engelska! Mina gamla tyskalärare skulle vara sååå stolta om de visste hur långt i världen min tyska gått!

Lustigt nog hade vi rekviderat en tysk version av Styrsöbolagets guidebok till öarna. inklusive karta över Brännö, som vi försåg dem med.De tog glatt emot den och med lite hjälp från oss med navigeringen lyckades de hitta till vägen upp till lotsutkiken (47,2 mÖH enligt branno.nu). Vi hade varit där tidigare år och prioriterade att komma till Cafét, så vi gick dit istället, men en halvtimme senare eller så dök tyskarna upp på cafét och berömde utsikten!

Jag och Kaprifol överlade lite och bestämde oss för att strosa runt och bada lite på någon annan Ö, och stack till Asperö. Förutom lite badgäster så var den ön väldigt turist-befriad.

Vid lite macro-fotande fångade jag en myra som bar en annan myra. Märkligt med djur som är så olika oss, jag har ingen aning om myran bär en död fallen soldat, eller om den bär iväg kompisen till en ”medic!”-myra, eller om det är någon form av kärleksrit. Fort som attans sprang han iväg med sin sjukling(?). Någon myr-expert som vet vad myran håller på med?

Myra bär myra @ Asperö

Kommentera

