Mobilfoton

En del kanske märkt att det kommit några foton som håller betydligt lägre kvalité än jag brukar hålla, ofta utan någon text. Anledningen är tvåfaldig;

  • Jag har upptäckt hur enkelt det är att mobilblogga foton. Det blir inte alltid så snyggt, men det vet man inte när man tagit fotot.
  • Jag loggar en hel del cacher som visar sig vara nano eller micro utan penna, och mobilfotar då loggen. Eftersom det är onödig spoiler (och svårt att göra mobilt) att lägga fotorna på geocaching.com, så bloggar jag dem direkt här istället. Frågar ägaren om fotobevis så skickar jag länk

Återstår att se om jag fortsätter med detta. Gillar äktheten, enkelheten och råheten i det, samtidigt som jag ogillar att kvalitén är betydligt sämre än jag trodde när jag laddade upp fotot. Får se hur det blir framöver. Får experimentera med det. Synd att det inte finns några automatiska ”snygga upp filter” i wordpress klienten.

Förminska, vitbalans, snygga upp kontrast, brusreducera, lägg på lite skärpa osv, allt sånt kan ju automatiseras ganska mycket egentligen för att få mycket bättre resultat än vad ett mobilfoto är oredigerat. Det behöver ju inte göra jobbet perfekt med tanke på att det utgår ifrån ett sunkfoto och bara skall få det lite bättre

Kommentera

