Geotagging med kamera och GPS, Del 1

Fortsättning i min lilla serie om geotagging!

Klockan

När man geotaggar med separat kamera och GPS, är A och O att klockan går rätt. Ju mer rätt, desto mindre problem att hantera senare i processen. Fast man behöver inte vara helt paranoid, till fots rör man sig inte långt på någon minut, dessutom är GPS’ens tracklog oftast inte så himla exakt (den skriver ner position varannan minut eller så).

Vilken tidzon?

Jag är lite vardaglig i detta sammanhang och har lokal Svensk tid på mina enheter. En del tekniskt lagda människor kanske tycker UTC-tid är mer logiskt, men det tycker jag skulle vara lite förirrande. Egentligen spelar det ingen större roll.

Mer än en kamera?

Är ni flera på vandringen? Ställ klockan i allas kameror, så kan ni göra ett gemensamt geotaggat researkiv senare.

GPS:en vet exakt var du är, förutom…

Är GPS:en avstängd eller har slut på batteri, så är ni ganska körda. På långfärd/semester brukar jag rekommendera att man har med sig ett reservbatteri till kameran och ett par till GPS:en. Allt beror på hur svårt du har att få tillgång till ladd eller att kunna köpa batterier.

GPS brukar ha svårast vid startup. Tänk på att dra igång GPS i god tid före de där fotona du absolut vill ha geotaggade. Den vanliga logiken gäller, står du stilla på ett öppet område (t.ex. taket på ett parkeringshus) får du mottagning riktigt fort, nere i gränderna kanske du får vänta lääääänge på mottagningen.

Största storstäderna med trånga gator och höga hus är inte speciellt GPS-vänliga. Du måste helt enkelt acceptera att under riktigt svåra mottagningsförhållanden kommer GPS:en kanske visa lite fel, kanske så mycket som 100 meter när du har otur.

Tele

Tänk på att Tele-objektiv ofta ger intrycket av att det är mycket närmre än det verkligen är. Jag kan tänka mig att tele därför felaktigt ger intrycket av att geotaggingen gått fel. Säg att du är 200 meter från ditt subjekt, men tele ger dig upplevelsen att vara 50 meter ifrån. Även om geotaggingen är perfekt, kommer du tycka att det känns som om fotot är geotaggat 150 meter fel. Jag har fotat en del med 90mm objektiv utan att direkt uppleva detta som ett problem, men jag kan tänka mig att vid längre brännvidder blir det mer påtagligt. Så jag skulle säga att geotagging till sin natur passar bäst för vidvinkel, normal och de lägre tele-bränvidderna. Vid 300mm lär geotaggingen upplevas ganska off.

På en normal kompaktkamera är det ingen issue, den har inget bra extrem-zoom hur som helst. 😉

Kommentera

