Söndagsvandring i Delsjön (27km, 12 timmar)

Efter att trött sunkat på lördagen kände jag att det var dags att komma igång. Började med att twittra tidigt på morgonen ute i den vackra kylan;

7:41 AM Apr 11th Vackert väder men kallt och blåsigt nu på morgonen
7:47 AM Apr 11th  Nystart för kropp och själ med en tidig geocachingtur och en väska med dryck å mat på ryggen

Först ut blev Rörposten, en cache som jag missat i snön. Idag hittade jag den, nästan precis där jag letat tidigare, hum.

Found it 4/11/2010 blaufish found RÖRPOSTEN (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Därefter valde jag att besöka Halléns nya Earthcache. När jag väl fått ut svaret på frågan som skulle lösas på plats så var tre allmänbildande frågor kvar. Testade lite snabbt att google:a från min iphone och insåg att jag kunde få fram svar på alla frågorna enkelt, sen var det bara att google:a upp Halléns e-mail och skicka in alla svaren, direkt på plats.

Nu satte jag av mot en stor ansamling av nya cacher jag inte loggat, framförallt ur Fantomen-serien av Haidar1.

Found it 4/11/2010 blaufish found DEN GODA RINGEN # 7(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Found it 4/11/2010 blaufish found GENERAL BABABUS CIGARRLÅDA # 14 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Så plingade det till i mobilen! En ny cache tänkte jag och tog upp den. Nej, det var det inte. Det var Hallén som godkänt mina svar till hans Earthcache! Jag satte mig på en bänk och njöt av att se Delsjön, TV & Radio och skön natur under tiden jag loggade och fikade.

Found it4/11/2010 blaufish found A question of quartz -Carolus Linnaeus magic runes(Earthcache) Västra Götaland Visit Log

Nästa cache var ur en serie cacher på temat populärkultur med namn som påminner om ”Cache”; i detta fallet Jonny Cash. Jag hade tur och hittade den direkt trotts att GPS slog massor här, såg sen på gamla loggar att andra haft problem. Men så låg den ju in bland coola jätteblock. När jag hittade cachen såg jag tecken på att barn leker här: massa mystiska loggar från barn som inte verkar vara cachare =)

Found it 4/11/2010  blaufish found Walk The Line – a.k.a – Hello, I’m Johnny Cache #2 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Sen var det dags att bege is ut i skogen, för att logga en av de jobbigaste Terräng:1.5 cacher jag stött på – ut i skogen och klättra över fallna träd?! Påpekade att T-ratingen var lite udda i en logg och ägaren mejlade och berättade att ratingen uppdaterats till T:2 efter det 🙂

Found it 4/11/2010 blaufish found To Cache A Thief #5(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Vidare mot Halléns challenge cache som hittades enkelt. Om typ 4-5 år (eller massa powertrails) kanske jag får ändra min logg till Found 🙂

Write note4/11/2010 blaufish posted a note for Unknown CacheChallenge #008 – 5000 founds(Unknown Cache) Västra Götaland Visit Log

Nu började det bli jobbigt, för jag började få vätskebrist och en bunt Fantomen cacher i terräng som är lite otrevlig när man är trött och sliten. Kändes nära DNF ett par gånger under de närmaste fyra cacherna.

Min MER hade tagit slut, så jag satte mig och lunchade mina ynkliga mackor, så jag kunde få lite varm dryck ur termosen.  Vid en av cacherna kom Straussen förbi när jag återplacerat och satt och väntade på ”honom” (jag var osäker på om det var typ ett rådjur eller en geocachare som var på väg ute i terrängen). Efter att snackats vid lite och fått en kopp vatten av honom begav jag mig vidare!

Found it 4/11/2010 blaufish found KIT & HELOISES TVILLINGBOX # 13 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Found it 4/11/2010 blaufish found LAMANDA LUAGAS PRESIDENTSVIT # 15 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Found it 4/11/2010 blaufish found LUBANGAS VREDESMOD # 18 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Found it 4/11/2010 blaufish found MORBROR DAVES PIPSVÄNG # 17 (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Vy över Tjuvkistan kändes som en liten mission impossible när jag tittade mot gömman. Kan ju finnas var som helst. Men så började jag leta på det mest cachiga stället först, och Hallén hade naturligtvis gömt den där, så det blev Found direkt =)

Found it 4/11/2010 blaufish found Vy över Tjuvkistan(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Vidare till Bertilssons Stuga och köpte en morotskaka, en mineralvatten (citrus) samt en coka cola (colan gick ner i ryggsäcken som överlevnadskost). Massvis med folk här nu, superpopulärt med lång kö!

Vidare till Gränsstenen, en gigantisk sten. Jag irrade runt med GPS och störde mig på att den inte ville nolla, men när jag väl lyfte blicken insåg jag att man borde nog gå till den gigantiska stenen istället för att försöka hitta n0llan.

Found it 4/11/2010 blaufish found Gränsstenen (Traditional Cache)  Västra Götaland Visit Log

Tillbaka till Bertilssons Stuga och köpte en ny flaska mineralvatten som jag drack upp på väg mot Snabba Cache och Tango & Cache. Lite strul med GPS på den första men hittades ändå ganska snabbt. Tango & Cache däremot blev helt mördande. DNF:ade säkert upp mot en timme där.

Found it 4/11/2010 blaufish found Snabba Cache #3(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Didn't find it 4/11/2010 blaufish couldn’t find Tango & Cache #4(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

När jag DNF:at tills klockan var ty 19 började jag inse att detta suger, så jag funderade istället ut en rutt mot civilisationen för att komma hem lite snabbare. Några bonuscacher på vägen hem skulle det dock bli!

Vid Cache Me If You Can stod ett för mig okänt ansikte stilla och tittade fundersamt ner i sin GPS. Hälsades på, andreasma! Han info:ade om att det skulle nog bli en DNF för hans del, men jag förslog att vi team:ade upp på denna cache i några minuter i vart fall. Allt hopp började efter en stund kännas borta, men ett klassiskt knep lyckades: lyser man med stark ficklampa så reflekterar burkar ljuset. En hög med mossa reflekterade ljuset märkligt, och när jag gick fram till den kunde jag ana mig till plasten som knappt stack fram under den. Därmed kunde vi få loggat cachen. Vi hälsade av varandra och jag sa att jag bara skulle hem nu.

Found it 4/11/2010 blaufish found Cache Me If You Can #1(Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Insåg att ficklampan varit lyckobringande så jag kunde inte låta bli att testa att lysa på lite in i skogen. Jo, trotts att solen låg på så gav reflexerna ett distinkt sken tillbaka. Irrade runt lite i skogarna tills jag fick syn på andreasma igen, tänkte att han kanske var i samma ärende, eftersom jag precis tappat bort spåret. Nix, han var inte ute i detta ärende. Jag förklarade att jag gått 2-300 meter längs denna cachen och att han sparade massa tid om han hakade på, dessutom behövde jag en till ”spotter” eftersom jag då och då tappade bort spåret. Sagt och gjort vi var två och ganska snabbt återfann vi spåret. En mycket längre vandring än förväntat tog vid, och vid något tillfälle till tappade vi bort spåret, men till slut var vi framme vid finalen.

Found it 4/11/2010 blaufish found Reflection in night(Unknown Cache) Västra Götaland Visit Log

Eftersom vi båda var på väg till civilisationen var det bara att sätta fart, men när vi gick förbi The Wall kunde vi inte låta bli att stanna. Jag hade dåliga minnen av att DNF:a där aslänge vid ett tidigare tillfälle, men nu hade jag lärt mig tre läxor:

  • GPS fungerar inte i denna miljön (bredvid bergvägg, mycket skog) så att titta på GPS är bortslösad tid. Titta fritt och lägg 100% på att söka, 0% på teknik.
  • Sök efter hint.
  • Cachenamnet antyder ju att den borde ligga nära väggen, så gå dit direkt.

Hittade cachen nästan direkt! Stenar som ligger så där… märkligt… som är klassiska geocache-signaler. Naturligt cammo som ligger onaturligt säger allt.

Found it 4/11/2010 blaufish found The Wall (Traditional Cache) Västra Götaland Visit Log

Köpte lite nattmat på Pressbyrån innan vi tog spårvagnen tillbaka till världen. Klockan var nu drygt åtta, så cachingturen hamnade på 12-13 timmar! Sträckan jag gått med GPS på var på ca 27km. Hur många höjdmeter jag klättrat upp och ner vet det tusan 🙂

Kommentera

