Min CeWe fotobok

Testade att göra en CeWe fotobok via Japanphoto.

Intryck programmet

  • Extremt enkelt så länge man inte vill göra något avancerat. Vem som helst i familjen borde klara av det, även barn och gamla!
  • Vissa användarfall stödjer inte programmet, t.ex. att ändra från normalt papper till fotopapper. Är man XML-hacker så kan man göra det själv, men då ansvarar de inte för att det fungerar.
  • Hanteringen av storlekar på bilder; inzoomning, utzoomning och storleksförhållande, kändes helt bakvänt och att man aldrig riktigt fick kontroll. Är man van vid Gimp eller Photoshop så är det bara att bereda sig på att det är en fullständigt annorlunda tänk här. När man gjort ett par böcker kanske man förstår den och får kontroll, men status quo var att jag inte riktigt fick kontroll på’t.
  • Programmet är lite segt även på en riktigt tuff dator.
  • Arbetsläget och preview visar bilder och bakgrund ganska fult.
  • Man får aldrig någon klar uppfattning av ”hur ser det här ut när det blir klart?”. När man skickar iväg det håller man tummarna utan att ha någon aning om hur det kommer bli. Mentalt känns det lite som man avfyrar en Fire-And-Forget missil när man skickar in till tryck, antingen kommer något bli bra eller riktigt illa, man har ingen aning 🙂

Intryck Japanphoto bildshop

  • Snabba svar på mejl, käcka och trevliga.
  • Väldigt tydliga med att de inte tar ansvar om jag hackar om mina XML-filer (blir det fel i processen sen så får jag leva med det) men samtidigt positiva. OK att testa på egen risk.

Specifikation på min fotobok

  • Storlek XL; 30x30cm
  • 13 ark / 26 sidor
  • Papper: normalt
  • Inbindning: Hardcover
  • Kostnad: lite drygt trehundra per bok

Tillvägagångssätt

Över lag har jag bara knuffat över JPEG-filer från en EOS 450D kamera. Upplösningen är enormt mycket högre på kameran än vad som behövs för trycket (printar man fotorna själv på skrivare och fotopapper blir de riktigt bra) Några enstaka filer är bildmanipulerade, i övrigt är det bara fotolabbets automatiska processer som fått rulla.

Resultat

Olika sidor har blivit lite olika bra.

Omslag

  • Mycket mycket bra. Grym kvalité.
  • Över lag något mörkare och kontrastrikare än vad som visas på skärmen (ej kalibrerat min skärm).
  • Att tänka på: kalibrera skärmen / köpa bra skärm istället för budget (billig Samsung TFT som suger på inställningsmöjligheter)

Sida 1

  • Ett stort foto, bra återgivet.
  • Raster storleken i tryckprocessen har dock gjort att detaljer i huden en hand blivit lite så där.
  • Att tänka på: fina detaljer i ytor återges dåligt på klassiskt fyrfärgstryck? köpa fotopapper istället för traditionellt tryck?

Sida 2+3

  • Fyra långsmala foton, två per sida.
  • 3 av 4 ser grymma ut. Ett av dem blir rastret lite fult i ansiktet på en person.
  • Att tänka på: rastertryck kan ställa till det, fotopapper för det som är allra viktigast. Bilder på personer är man mycket känsligare för rasterfel på, bakgrunder och natur störs man inte lika mycket av det.

Sida 4+5

  • Sida 4: långsmalt foto och två mindre nästan-porträtt format.
  • Sida 5: en ganska stor bild, och en något på snedden, lite så där ”slarvigt utlagd” look från en av deras standard-layouts.
  • Alla foton har blivit riktigt bra
  • En bild undrar jag om den inte skulle blivit bättre om jag dragit upp skärpan artificiellt i Gimp först. Mycket svårt att veta.
  • Att tänka på: Testa att trixa upp skärpan i framtiden

Sida 6+7

  • Sida 6: fyra bilder i lite varierande storlekar
  • Sida 7: två lika stora bilder
  • Rastret spökar i ett av fotona igen

Sida 8+9

  • Sida 8: två lite större och två lite mindre foton
  • Sida 9: stort foto
  • Oskärpa och raster stör på sida 8. Samma foto finns mer utzoomat och mindre på sida 7, där upplever man inte samma problem
  • Att tänka på: vara väldigt selektiv med vilka foton som görs stora.

Sida 10+11

  • Ljusgul livlig bakgrund med lite mönster i. Rejäl WOW! faktor, uppmärksamhet direkt på sidan!
  • Sida 10: två foton i porträttformat, båda har blivit grymma
  • Sida 11: ett stort foto
  • Att tänka på: detta uppslag blev grymt. Här njuter man! Inspiration till framtida verk!

Sida 11+12

  • Två stora foton på vardera sidan. Sidan 11 blev grym, sidan 12 blev lite rastrig i ansiktet.
  • Att tänka på: foton med skugga på ansiktet gör sig dåligt i fyrfärgstryck?

Nu försöker vi hoppa lite mer och bara kommentera när det finns något specifikt att kommentera

Sida 20+21

  • Sida 21 har två av tre bilder problem med att kamerans vitbalans slagit fel under svåra förhållanden, bilden är för blå. CeWe har inte kompenserat.
  • Att tänka på: problem med fel vitbalans får man lösa själv.

Sida 22+23

  • Sida 22 har ett foto med lite udda färgskiftningar på några ställen (här har jag trixat och piffat lite för att få perfekta glada färger vid utskrift på fotoskrivare, jag kan ha förstärkt den effekten något). Här har rastret i trycket förstärkt det lilla udda bilden så att det ser ganska konstigt ut. Samma foto finns med på utsidan, och där ser det bra ut, så det är inget problem med att tryckeriet inte ”förstått” bilden.
  • Att tänka på: bilder med mindre artefakter kan oturligt nog få artefakterna förstärkta av fyrfärgs tryck.

Sida 24+25

  • Helsidor på två ansikten.
  • Oskärpa – Lite för mjuka!
  • Att tänka på: Jag tror man skulle jobbat med Oskarp mask på bilder som är så här stora.

Sida 26

  • Helsida, person springer iväg,
  • Superduper.

Slutsatser

  • Trycket på omslaget är som utskrift på fotopapper, perfekt.
  • Insidan är fyrfärgstryck, och ibland spökar raster, speciellt om det redan finns artefakter i bilden.
  • Rastertryck blir ibland helt OK men ofta blir det sämre än man förväntar, sig eftersom man ser på fotoutskrifter och skärmen att fotot är perfekt. Nu förstår jag varför tryckerier har pre-prod avdelningar!
  • Bilder med ansikten, där är man väldigt känslig för artefakter från tryckeriet. Bilder där ansikten inte står i centrum märker inte ögat några problem med.
  • Oskarp mask på stora ansikten.
  • Bilder med vitbalansproblem – åtgärda först eller ta inte med dom.
  • Färgglada bakgrunder förstärker fotona. Såg det dels på det gula uppslaget, men även på några av Japanfotos demoböcker. Vitt eller försiktgt blå/gråaktiga bakgrundstoner blir tråkigt.

Betyg

  • Min CeWe fotobok: 3.5 av 5. Ganska roligt men också förvirrande och bökigt. Programmet kunde erbjuda att göra mer pre-prod uppgifter när det skall bli fyrfärgstryck, eftersom det visade sig icke-trivialt att få det tip top. Är det så enkelt att skapa en fotobok så förväntar man sig också att det automatiserar allt svårt!  Programmet borde också bli snabbare, snyggare och försöka få det att bete sig lite mer logiskt (mer likt andra bildhanteringsprogram, mindre leva i sin egen GUI-designvärld).
  • Japanphoto bildshop: 5 av 5. snabba vänliga svar, hjälpsam och kundorienterade. Plus för pragmatiskt svar till huruvida superanvändare får lov att hacka i deras XML-format.
  • Resultat av mitt tryck: 3.5 av 5. Som kvalitetspedant är jag känsligare än andra, vanligt folk hade nog varit nöjdare. Över lag så känns det som att fyrfärgstryck svagheter gentemot fototryck verkar vara en stor del av det som sänkt kvalitén, men brister i egen pre-prod är stor del av boven i dramat. Jag måste själv anpassa vitbalans och köra oskarp mask på egna bilder.
  • Total upplevelse: 4 av 5. Bildshop drog upp betyget. Att programmet kändes som ganska roligt drog också upp betyget. Att trycket i sig inte blev perfekt i svåra lägen drog ner betyget, att bristerna i mina bilder (vitbalans, skärpa m.m.) gick rakt igenom drog också ner betyget.

Rekommendationer

  • Fyrfärgstryck/raster kommer aldrig bli perfekt, är du ute efter perfektion – gå på fotoutskrift direkt. Jag kommer förmodligen göra en del tryck på fotopapper framöver, pengarna är inget värt att ojja sig över om man vill ha det perfekt.
  • Du kan nöja dig med att bara smacka in foton i CeWe fotobok om mottagaren inte har krav på perfektion. Det blir hyfsat snyggt.
  • Se din första fotobok som något du lär dig på, anpassa storlek och budget utifrån att du inte vet hur resultatet kommer bli.
  • De flesta uppslag var försiktigt färgsatta, till denna bok hade mer livfyllda vågade bakgrundsval passat. Tänk igenom bakgrundsvalen – vilken typ av bok gör du, skall sidan vara försiktig eller skrikig i sin framtoning?
  • Kalibrera skärm eller köp proffsig skärm om du vill ha god balans mellan vad du ser på skärmen och vad du får tryckt.
Annonser

One Comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s