Favoritcitat

Roliga citat är värda att överanvända. Kultrullen Crying Freeman introducerade mig till citatet ”…can smell the gun on a man, so you must kill him with the knife. Kill him with the knife!” vilket lixom aldrig blir gammalt. Om Kaprifol tar upp något stort eller litet som stört henne så kan jag lyckligt svara ”He can smell the gun on a man, so you must kill him with the knife!”. Tricket är att hitta precis lagom mängd användning så att så att är helt väntat när man kommer med det =) Uvkul helt enkelt!

Annat citat jag älskar att överbruka är ”without order there is chaos”. Och ärligt talat vet jag inte varifrån det kommer. Google:ar man så får man inga bra svar. En del använder det med referens till Edmund Burke, men det verkar inte vara ett ordspråk han själv myntat. Andra refererar till Robert’s Rules of Order (från 1915) men det framgår inte riktigt om de enbart tycker ordspråket beskriver boken eller om ordspråket finns med i boken. Undrar var jag själv lärt mig det?

Ett annat kul citat är A Dark and Hungry God Arises. Fast egentligen är det inte ens ett citat utan en boktitel. Författaren måste haft en genial dag när han kom på titeln. Tyvärr svårt att få in naturligt i samtal, men ändå ett sådant där fint citat som surrar runt i hjärnan.

One Comment

  1. ”Nothing is like a nice piece of hickory” från Pale Rider, borde kunna passa in i den samlingen. 😉

    Svara

Kommentera

