Svart

Fyllde i en undersökning idag där frågan om favoritfärg omotiverat dök upp. Varningslampan för pseudovetenskaplig bullshit tändes i mitt huvud och jag testade att google:a på färger psykologi och hittade så många tomtesidor på nätet att man så smått tappade hoppet för dessa delar av mänskligheten. Man undrar lite om de som skriver ens själva tror på det.

Har ingen favoritfärg direkt men mycket svart och grönt för min del, och eftersom jag dagen till ära var klädd helt i svart så svarade jag svart. Enligt tomtarna på nätet är jag därmed en dålig människa.

Insåg plötsligt att rimligtvis är svart det vanligaste svaret. Se bara på filmer, alla viktiga karaktärer är svartklädda – har man en annan färg är man oftast en biroll eller endast statist. Ett annat test var att titta ut över Göteborgarna; konstaterade att mer än 60% vintertid är helt eller dominerande klätt i svart. Räknar man bara jackor så är nog 80% svarta.

Kommentera

