Modulus matte underlättat flytt av finalkoordinater

Svarade just på ett mail från ägare med ett ganska vanligt problem; finalen behöver flyttas.


Nemas problemas! Förresten så kan man bygga mysterys/multis på modulus logik ex (K+X+Y+Z) mod 1000. K är en konstant given i cachebeskrivningen, X Y Z är tal gömda på buggar eller delsteg. Måste man ändra placering räcker det att ändra K, alla insamlade värden är fortfarande okej.


UPDATE: Förtydligar lite!
Exempel med 6 siffror:
  • Klassiskt brukar man ange N57 41.abc E011 54.def där abcdef sprids ut i lite olika lådor. Ändras positionen så är alla värderna förmodligen kassa och man måste göra om.
  • Säg att man istället placerar ut X=100100 Y=222222 Z=654321. Först när man hittat alla värden X,Y,Z vet man att summan X+Y+Z=976643. Säg nu att man vill ha koordinaten på 123456, så sätter man K = (1000000 + 123456 – 976643) mod 1000000 = 146813 (la till en miljon bara för att slippa negativa tal). Cachare får räkna ut abcdef = (K+X+Y+Z) mod 1000000 = (146813+100100+222222+654321) mod 1000000 = 123456.
  • ”Mod 1000000” behöver dessutom cachare inte förstå, ägaren behöver bara skrivas nått i stil med ”Add K,X,Y,Z together to get the number M. The last six digits of M are abcdefg
  • Skulle sen cachen behöva flyttas, så behöver man bara räkna ut nytt värde på K, cachares insamlade X,Y,Z värden är fortfarande OK.

ps. google är bra på att räkna modulus-ekvationerna. Bara smacka in (146813+100100+222222+654321) mod 1000000 i sökfälltet så räknar google ut svaret.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s