Fjällvandring Dag 2 – Kebnekaise till Singi

Morgontidig var jag och sängde min jacka över min bara överkropp (ville inte leta efter tröjjan i en sal där massa folk sov) och började strosa rund, fotografera och loggade cachen Kebnekaise Base Camp. Fjällen var väldigt påtagliga här! Handlade lite godis i servicebutiken.

Besökte Kaprifol. Hon röstade för att vi hoppade över frukoskt i stugan utan vi åt den istället ute vid en jokk någon kilometer från stugan. Tror vi kom iväg cirka 10. Vandringen gick genom dalar längs fjällen, underbar utsikt. Ett parti av vandringen var rejält myggigt. Resans första regn kom också. Först duggregnade det, sen blev det ett rejält regn. När man väl orkat ta fram regnkappan så hade regnet slutat. Insåg att jag var fel klädd:
– Jackan är för varm när det inte regnar
– Jackan skyddar för dåligt mot regn
Snart så var jag "rätt klädd": bar enbart en ice breaker merinoull tshirt på överkroppen. Under nästan hela resan, i perfekt väder, vind, duggregn osv var jag nöjd och glad i min t-shirt och tyckte att merinoullen rockade. I värsta vädren åkte regnjackan fram. Det slog mig att nästan alla andra jag såg kändes enormt varmt klädda, jag hade svettas som en tok i deras kläder. Det tål att upprepas: är man varmblodig av sig så är en tun merinoull t-shirt precis lagom för 80-90% av en sommarvandring. Lager 2, lager 3, långärmat osv – behövs bara i riktigt dåligt väder. Bar för övrigt merinoull kalsonger och tunna uråldriga utslitna joggingbyxor nertill större delen av vandringen.

Resans första snöfläck återfanns när vi hade gått lite drygt halvvägs. Otroligt kul att stå i t-shirt och hålla snö i handen!

En irriterande punkt var en 3km skyllt. Inte ens fågelvägen kan förklara den skyllten insåg jag senare då vi efter vandrat ett bra tag hade 2.5km kvar – fågelvägen (förmodligen 3km kvar gångvägen). Klockan 21.30 kom vi fram och träffade en glad stugvärd som höll med om att den skyllten är konstig. Trotts att dagens tur också tagit mycket tid, så kändes dagens vandring betydligt lättare än gårdagens.

Härligt att komma fram och kunna laga sig kvällsmat.

Vi konstaterade att Kaprifol fortfarande hade för mycket mat på ryggen. En sak som slog mig var också att vi förbrukat betydligt mindre mat än vad vi borde enligt mina beräkningar. Tyligen har vi tung mat och äter för lite. Lite överläggningar senare så valde vi att lämna 1 kg macaroner i singi, så att Kaprifol slapp konka på dem. Härligt att få lättare ryggsäck! Smart att de har skåp där man kan lämna sånt man inte vill bära vidare på, och andra hungriga vandrare kan ta.

Ett smärre irritationsmoment: någon hade lämnat en påse med något pulver öppnat på hyllan. Plötsligt var jag helt mjölig när jag plockade runt där. Så det blev några tysta svordommar och ständande på morgonen, efter att jag slängt den. Seriöst, hur tänker man om man lämnar omärkta okända pulver, öppnade så att fukt kan komma in? Är ju förmodligen dåligt när nästa person skall ha dem, plus att det stökar ner. Morr!  🙂 

Kommentera

