Jul-Caching och Knytkalas i Ruddalen

Oj! Knytkalas kom att bli ett riktigt hemskt väder! Hur mycket kan det regna egentligen? Jag lyssnade till regnandet, suckade och satte på mig:
– Underställ för benen
– Joggingbyxor
– 5.11 rip-stop byxor
– Regnbyxor
– Underställ #1 för överkroppen
– Underställ #2 för överkroppen (tjock ullfroté)
– Min nya fleecetröja (Fjällräven Birka)
– Skaljacka Gor-tex (billig variant)
– Regnjacka

Sen så konkade jag iväg med vatten, nyponsoppa, blåbärsoppa, barncacher fyllda med godis, grillkål, t-röd, osv osv. Mötte Holle02 på väg mot eventet, och snart dök också Lysfisk upp. Sen började vi bli lite oroliga att alla andra bangat på grund av regnet, men så klockan 11.15 började cacharna släntra in fler och fler. Så sprang cacharna iväg för att jaga våra nyutplacerade cacher, medan jag väntade in Benrangel som kom med vår presening som vi skulle bygga regnskydd utav.

En rätt talande radiokommunikation under eventet;
<<Radiosprak>>
Blaufish: Upprepa, det hördes inte?
Lysfisken: Verkligheten anroppar arrangörerna, det är blött här!
Blaufish: Va???
Lysfisken: Verkligheten anroppar arrangörerna, vi är väldigt blöta!
Blaufish: Det är arrangörerna också, det är arrangörerna också!
Lysfisken: Bra!!!

Att elda var inte aktuellt då vi satt upp regnskydd, men vi kunde koka lite nyponsoppa och glögg att hålla oss varma med.

Geocacharna började bli klara med sin runda och skulle ta finalen på vår serie, som låg alldelles vid grillplatsen där dom startat. "Vi har flyttat cachen så ni inte behöver klätra, med hänsyn till säkerhet (regnet)" förklarade vi. "Cachen kan nås ifrån marken". Det förhindrade inte att folk klängde som apor uppe i berget bara för att vara på den säkra sidan att de inte behövde klättra… Vi gav några hints om att "ni skall nog in där… jo, man måste nog krypa". Sen så spenderade tre vuxna, och efter en stund även några barn, inne i det trånga utrymmet och försökte hitta cachen. Efter en stund började det filosoferas villt om hur svårt gömd cachen egentligen var.

Så hördes det ett glatt ljud innifrån grottan. De hade nog hittat påsen… "Har ni hittat cachen?", "Jo… vänta, fan nej!"… Gud vad kul jag och Benrangel hade en stund senare när en samling lätt irriterade geocachare hade öppnat 9 stycken kinderegg och funnit 9 stycken "FEL ÄGG" lappar innuti dem. Det sista ägget var det rätta 😉 … "Var det NÖDVÄNDIGT med en massa felaktiga kinderegg???". Jag pekade glatt på Benrangel och sa "Det var inte BARA jag, han hjälpte till också". Yep yep, jag är Senior Kinderegg Engineer helt enkelt.

Efter fått i sig glögg och ätit lite valde nästan alla av de tidiga geocacharna att ge sig av. De var för möra efter att varit ute i regnet för länge. Nåja, strax därefter dök en ny liten trupp upp till klockan två då vi hade tänkt grilla. Vi minglade lite på dem, och de började jaga vår serie av cacher.

Jag och Benrangel städade upp efter oss och hälsade av de sista eventdeltagarna innan vi utrymde Ruddalen. När jag kom hem tog jag mig ett varmt bad för att värma min nerkylda kropp 🙂

image354
Benrangel, andma313 och Lysfisken värmer sig under regnskyddet

image355
Lysfisken, Holle2, FH660 och TLAJ under regnskyddet

image356
Familjen Const med hund, Hallén halvdåld i bakgrunden, MANLUND, "Grodynglet" (Grodan&Fiabus dotter), far Const och Fiabus i bakgrunden

image357
Hallén plåtade mig bärandes en "Eventbjälra" (en travelbugg med uppdrag att besöka event) som Fiabus tagit med sig

image358
Ytterliggare ett foto av Hallén; MANLUND, Fiabus, Const, Const, "Grodyngel", Benrangel, Const(hund), Blaufish, Const

Tja! En himlans otur med vädret, men kul och trevligt ändå.

Se gärna Halléns blogginlägg också.

Andra bloggar om:
Technorati:

Lämna en kommentar